Точка на карті: музей Ілани Гур
Тож, якщо ви хочете не просто оглядово побачити Тель-Авів, а прагнете зануритися у чарівний та фантазійний світ однієї з непересічних жительок цього ізраїльського міста Ілани Гур, надихніться нашими враженнями та обов‘язково відвідайте її творчий простір.
Мисткиня та власниця музею — Ілана Гур народилася в Тиберії в родині високоповажних лікарів і художників. Вона ніколи не вивчала мистецтво чи дизайн у вищому навчальному закладі та власну художню манеру удосконалювала самостійно. Ілана самотужки створювала свій творчий світ, в якому панували власні закони та правила. З раннього віку елементами її скульптур ставали зовсім неочікувані предмети. Її бачення виходило далеко за межі класичного розуміння мистецтва. Безперечно, Ілана — автодидактична мисткиня. Роботи Гур — це скульптури, меблі, предмети побуту, моди та дизайну інтер’єру, ювелірні вироби, які експонувалися у численних музеях Ізраїлю та за кордоном, серед яких: Тель-Авівський музей образотворчого мистецтва, Музей сучасного мистецтва у Відні. Її підпис стоїть і на відомій рухомій скульптурі "Ніколи більше" (Never Again) в Музеї Голокосту “Яд Вашем” в Єрусалимі та статуї "Жінка на вітрі" (Woman in the wind) в парку Шарля Клора в Тель-Авіві.
Головна специфіка робіт Ілани Гур — зібрати на перший погляд непоєднувані частини у єдині композиції, які надають їм нових сенсів.
Музей Ілани Гур
Будівля музею, стіни якої пам’ятають історичні події останніх 280 років, стоїть на пагорбі Старої Яффи звідки відкривається панорамний вид на Середземне море. Вона була колись і своєрідним притулком для паломників на шляху до Єрусалима і фабрикою з виготовлення мила та косметики. На початку дев'яностих 20 століття Ілана Гур придбала споруду, щоб експонувати свої художні твори та величезну колекцію мистецтва, яку вона ретельно збирала роками. Під час реставраційних робіт на власницю чекали несподівані “відкриття”, що мають справжню археологічну цінність. Працівники, що здійснювали ремонт помітили у підвалі будинку рідкісну кам'яну піч, яка скоріш за все використовувалася при виготовленні мила – тепер вона частина експозиції. Знахідки продовжують поповнювати колекцію музею і сьогодні. Тож відвідуючи музей, обов’язково підведіть очі вгору. Унікальна стеля з амфор постане в усій красі. Останнім часом під підвальним поверхом було знайдено ще одне приміщення, і якщо легенди давніх часів правдиві, одного дня власниця музею зможе виявити і канал, що веде до моря.
Життя у мистецтві
Гур стверджує, що зрозуміти мистецтво, людина може тільки тоді, коли воно до нього є “близьким”, вона може його торкатися, відчувати на дотик. І, можливо, саме тому Ілана Гур замість того, щоб виставляти експонати у «бездушному» білому просторі, “переплела” мистецтво з особистим життям (музей є також будинком художниці та скульпторки). Твори не є недосяжними, елітарними та стерильними, вони легкі та доступні для відвідувача. Саме за таким принципом Ілана поєднує мистецький дизайн та історію будинку, розмиває межі між різними сферами та реалізує ідею мистецтва як частини життя.
Експонати
У музеї понад 500 експонатів, як з Ізраїлю, так і з усього світу, поряд із роботами самої Ілани Гур творчі доробки Менаше Кадішмана та Урі Ліфшица, Шахара Сарігта та Олександра Орхипенко, Дієго Джакометті та Генрі Мура. Старожитності є сусідами творів сучасного мистецтва, а етнічна тематика з Африки та Південної Америки навіть можна сказати є панівною у колекції.
У музеї повністю еклектична природа. Три поверхи, десятки залів, у кожного своя тематика.
Найвідомішу власну скульптурну композицію «Ранок після», наприклад, мисткиня розмістила на першому поверсі у «Кімнаті Монахів». Зала завдячує своїй назві двом 300-річним столам, які були привезені з грецького монастиря. Наразі вони є частиною інсталяції, яку відвідувачі сприймають по-різному. Для когось це світ після апокаліпсису, для інших — хаос сучасності. Залишитися без вражень туристу з такими експонатами - важко.
Зупиняють відвідувачів біля себе і креативні роботи відомої ізраїльської скульпторки та художниці – Надії Горенштейн.
Авторка приділяє велику увагу витокам мистецтва. На її творчість сильно вплинула японська культура. Навіть зараз у її скульптурах можна побачити мотиви традиційних японських ляльок — кокеші. Надія не поділяє гонитви за тенденціями та інноваціями, «всіма силами тікає від шуму медіа та ідеального соціального світу». Сама скульпторка характеризує свої роботи так:
«У світі безособового масового виробництва, позбавленого людських дотиків, я хочу заглибитись у фізичну ручну роботу, включаючи традиційні прийоми та матеріали, якими користуються люди протягом багатьох століть (дерево, глина, текстиль, метал, папір). Я прагну створювати об'єкти, які не є ні точними, ні чистими, натомість розкриваю матеріал»
Щось може стати кращою обрамою для робіт, ніж панорамний вид на Тель-Авів? На даху музею – “Сад скульптур”, де можна побачити різноманітні композиції власниці. Наприклад, серія скульптур бедуїнських жінок: "Материнство" і "Мати і дитя", а також робота «Ранок/Траур», в якій виразно прослідковується важливий мотив робіт Ілани Гур - вир життя та смерті, крихкість людського буття.
Зовсім поруч експонати ексцентричної Веред Аронович. Ізраїльська мисткиня відома своїми несподіваними та непередбачуваними творчими рішеннями. Виставлена робота "Фонтан" з дітьми з обличчями вбивць - одних безмірно дратує, інших настільки ж притягує.
Знайти правильне місце для експонування, проявити роботи у несподіваних контекстах, дати їм можливість розкритися перед відвідувачем – ці завдання у музеї повністю втілені в життя.
І повірте нам, що блукаючи різними кімнатами музею, хоча б раз вам спаде на думку, що ви потрапили у зачарований будинок, експонати якого прокидаються вночі і проживають своє життя разом з неординарною Іланою Гур, а вранці знову ніби “затамовують подих” перед новими відвідувачами.
Проект OUTLOOK висловлює подяку за підтримку в створенні матеріалу Представництву Міністерства туризму Держави Ізраїль в Україні та особисто Пані Ганні Романенко.
Фото: Аріна Сіра спеціально для OUTLOOK