RU  UK  EN
Статьи  >  Насолодись  >  Мікеланджело Антоніоні – співець пустелі людських душ

Мікеланджело Антоніоні – співець пустелі людських душ

Непростий духовний світ людей ХХ століття став вдячною темою для багатьох кінематографістів, але особливе місце в її розробці належить Антоніоні. Режисер здобув світову славу фільмами, що зобразили внутрішній світ сучасника, його самотність, некомунікабельність (слово, що стало ключовим для творчості майстра).

«Що непокоїть сучасну людину? Який відгук знаходять в її душі події, що відбуваються у світі? Ось ті питання, які ми повинні ставити перед собою у своїй творчості», – пояснював він.

І Антоніоні зображує духовний стан людини за умов розпаду сімейних стосунків («Ніч»), панування грошей («Затемнення»), тиску державної системи («Забріскі Пойнт») і прогресу («Червона пустеля»). Загалом за всього декларованого західною культурою індивідуалізму характерне тут відчуття безпорадності окремо взятої особи, навіть її непотрібності. Вона може просто зникнути, як Анна у «Пригоді», покінчити з собою, як Альдо у «Крику», найчастіше ж поневолена рутиною (хай і такою підкреслено богемною, як у «Збільшенні»). Не дивно, що виникає відчуття хибності, ілюзорності життя, бажання змінити його, почати з нового аркуша, як це зробив, хай і невдало, герой стрічки «Професія: репортер».Maratone-TV70-Michelangelo-Antonioni-2.jpgФото fondazioneprada.org

Сам режисер частково пояснив проблему своїх героїв невідповідністю сучасників технічному поступу: змінюється не лише матеріальний світ, але й сама людина, зміна ж моральних, духовних цінностей відбувається надто повільно. Виникає розрив, проблема адаптації до мінливого світу. Це і є проблемою Джуліани з «Червоної пустелі», як і багатьох наших сучасників (недарма все частіше звучать нарікання на шалений ритм життя, що поневолює, пригноблює людину!).

Так чи інакше у своєму світі герої Антоніоні почуваються некомфортно і нерідко намагаються з нього втекти. Кудись – у такий собі антицивілізаційний пустельний рай («Забріскі Пойнт»), особисті стосунки («Затемнення») чи навіть смерть («Крик»). Але втеча ця безперспективна.monica-vitti-michelangelo-antonioni-venezia-antonioni-e1deb562edab1f9efa8c3154485cf023-large-1395234-1280x967.jpgФото flashbak.com

Героя (чи антигероя?) своєї «Червоної пустелі» режисер пояснював так: «Він (Коррадо) тікає і намагається таким чином вирішити головну проблему свого життя. Але ця проблема не зовні, а всередині нього». Отож, як зауважує сам персонаж: «Кожен з нас крутиться, вертиться, а потім опиняється таким, яким був раніше».От звичайний робітник у фільмі не бажає нікуди їхати: йому затишно на своєму місці, якого у Коррадо просто немає. Втратила його і Джуліана. «У душі кожний італієць прагне, можливо, не стільки втечі, скільки пригоди. Ми зовсім не вміємо організувати своє дозвілля, дати вихід енергії, що зрештою знаходить розрядку в сексі чи злочині», – писав майстер. У випадку «Червоної пустелі» можна побачити і дещо інше. Проблема героїв у тому, що світ не просто «впіймав», а обігнав їх, лишивши у своєрідному вакуумі. Виходу з нього шукають по-різному: Коррадо – у переїздах, Джуліана – у потягу до самогубства, також своєрідної втечі. Недарма наскрізним образом стрічки є корабель. Героїня у фіналі стрічки так і не наважилась зійти на нього. Можливо, і на краще. Втеча, різка зміна долі навряд чи принесли б щастя героїні, загалом відірваної від реальності...zabriskie-point-1970-002-00m-swr-antonioni-in-canyon.jpgФото bfi.org.uk

А як щодо спроб змінити цей світ? У світі Антоніоні, схоже, і вони приречені на невдачу. Характерним тут є образ «лівих» студентів у «Забріскі Пойнт».Суспільна система в цьому фільмі нагадує прес, під яким безсило борсаються бунтівники (чи не тому головний герой викрадає літака, щоб злетіти?). Сцени з ними змальовують фактично образ поліційної держави. «Справжнім революціонером стаєш тоді, коли тобі проламують голову, висаджують ногою двері, коли тобі не дають жити, ходити до школи, працювати», – каже темношкірий студент. «Наша країна скочується до фашизму, зараз свині-поліцейські вже тут, в університеті. Що буде далі – вони сидітимуть поряд з нами в аудиторії? Прийдуть у наш дім? Переслідуватимуть нас на вулиці?» – обурюються активісти. Не дивно, що молодь тягне до боротьби: вона лише входить до великого життя і не звикла до його атмосфери, відчуває задуху суспільної системи. Разом із тим важко визначити конкретну програму цих досить неоднозначних (попри всю симпатію режисера) персонажів. Що, як вони бунтують просто для того, щоб бунтувати? Утім, у них є те, чого бракує багатьом іншим героям Антоніоні (і, зрештою, не лише їм): спільна справа, «ідеологічна спорідненість», на думку автора, «стає засобом комунікабельності, досягнення взаєморозуміння». Чи було це виходом із суспільної кризи в очах режисера? Схоже, що ні. Антоніоні не вважав себе пророком. Він лише досліджував, намагався показати і за можливості пояснити проблеми людей ХХ століття.На жаль, актуальні вони і сьогодні, тож Мікеланджело Антоніоні ще довго не втрачатиме свого глядача…

Головне фото rivegauche-filmecritica.com

Вам это будет интересно:
Зліпи собі хобі. Історія гончарства
У краєзнавчий музей якої країни не зайди, неодмінно помітиш схожі археологічні знахідки – уламки глиняних виробів. Гончарне ремесло, що народилося кілька тисячоліть тому, однак існує й сьогодні, по праву може вважатися одним із найбільш довговічних.
Мистецтво топіарію
Коли я, ще маленька дівчинка, вперше провела рукою по стрижених кущах, мою долоню дряпнули гострі краї гілок, а в ніс вдарив стійкий аромат туї. Зачарована, я довго не могла відірвати погляд від конусів, куль і квадратів, що оточили мене у парку невеличкого курортного містечка. Мені здавалося, нібито я потрапила в казку і серед листя неодмінно розгледжу усмішку Чеширського Кота.
Крок за межу: магічне мистецтво уїчолі
Сліпучі сполохи давнього знання в різнобарвних переливах бісеру і пряжі на мозаїках індіанців уїчолі спрямовують фантазію у безкінечну подорож гілками світового древа. Духовні образи набувають плоті у вигадливих орнаментах, що супроводжують селянина-мексиканця на всіх етапах життєвого шляху.
Камасан: Поселення із шедеврами на Балі
Балі – одне з найпопулярніших місць для зимівлі. Океан, вулкани, чудова природа й екзотичні фрукти... Але є ще одна причина, про яку мало хто знає – унікальне арт-село Камасан, що дало початок однойменному балійському живопису. Про нього ми і розкажемо сьогодні на сторінках OUTLOOK.
У Києві відкрилась виставка азербайджанського художника-килимаря Ельдара Гаджиєва
24 грудня за ініціативою та за підтримки Посольства Азербайджанської Республіки в Україні у Національному музеї Тараса Шевченка відкрилась виставка робіт відомого азербайджанського художника-килимаря Ельдара Гаджиєва. Серед гостей були присутні заступник міністра культури України Ростислав Карандеєв...
Скляний handmade
Ексклюзивні скляні вази та ялинкові іграшки, наявні всього в одному-двох екземплярах, окрім високої ціни, найчастіше об’єднує ще й унікальна технологія виготовлення, якою володіють представники рідкісної професії – склодуви. Історія цього ремесла триває вже протягом кількох тисячоліть, а деякі старі таємниці handmade-виробництва досі зберігаються під грифом секретності.
Ручна робота: персидські килими
У ті часи, коли перським воїнам не було рівних, а їхній силі підкорилися Римська імперія та Аравійський півострів, з-під пальців майстринь народу-переможця вийшов перший шедевр. «Весняний килим» став найдорожчим в історії людства. Він символізував владу і міць персів, а його краса оповідала про божественне походження царя Хосрова І.
Перфекціонізм – справа ювелірна
Сумні очі старого за вікном уважно стежили за революційною пожежею, яка охопила Петроград. Вогонь поширився на справу всього його життя – гордовита чотириповерхова будівля задихалася від крикливих комісарів і матросів, присутність яких здавалась грубим жартом після попередніх відвідувачів.
Усе велике починається з малого: Арт-проекти ентузіастів
Багато місць, відомих сьогодні на весь світ, було створено купкою ентузіастів без грошей і сторонньої допомоги. Ці люди жили ідеями і робили все, щоб втілити їх у реальність. Офіційною датою появи стріт-арту вважається 1942 рік, розпал Другої світової війни. Саме тоді один креативний працівник детройтської фабрики на прізвище Кілрой почав писати фразу «Kilroy was here»
Тіні в раю: Як сучасне мистецтво дивує любителів оригінального
Грань між тінню і світлом така ж контрастна, як між сном і дійсністю. Тому художники використовують обидві речі, щоб досягти балансу в картині. Пейзажі, портрети, натюрморти… ніщо не обходиться без боротьби протилежностей. Утім, є особливо хитрі майстри своєї справи, котрим світло не потрібне. Достатньо самої тіні.
Кабукі: тернистий шлях квітки
Традиційний японський театр кабукі завжди лишався загадкою для європейського менталітету: зрозуміти спектакль без підказок гіда може хіба що спеціаліст з культури Країни вранішнього сонця. Слово «кабукі» у перекладі значить «майстерність пісні і танцю». Чому не оперета? Суть постановки не зводиться до музичної вистави...
Мистецтво Патрика Кабрала: папір як символ крихкості світу
Незалежний художник родом із Філіппін Патрик Кабрал завойовує світ своїми незвичними арт-роботами. Його творіння – це новаторство, що поєднує в собі вікові традиціїкаліграфії й суперсучасні 3D-технології. Його мистецтво - спосіб змінити світ на краще як за допомогою естетики, так і шляхом виконання соціальної місії.
Рисові поля: Злаки неземної краси
- Чи не хочете покуштувати рису? - таким питанням зустрічають гостей в Китаї. А якщо господарі виявляться ще і фермерами, вони можуть запросити вас на незвичайну екскурсію і покажуть шедевр природного мистецтва. Рис, який ми часто вживаємо в їжу, не замислюючись про його естетику, в момент вирощування нагадує ковдру, виткану з різнокольорових клаптиків...
Цукровий живопис Китаю: мистецтво з ложки
Квіти і дерева, тварини і птахи, дракони і герої казок – словом, все, що тільки спаде на думку, може тут перетворитися на об’єкт… їстівного мистецтва. Дивовижною технікою малювання гарячим цукром володіють китайські майстри із провінції Сичуань. Картини, виконані практично карамеллю, не можуть бути ні "відредаговані", ні перемальовані наново.
Фаду: ніжність і глибина португальських романсів
Дванадцятиструнна гітара, напівтемрява португальських ночей, свічки і пронизливий голос ... Драматичні мотиви романсу фаду розповідають про нерозділене кохання. Йому не судилося збутись, але це не заважає почуттям втілюватися в зворушливі звуки португальських романсів.
Ілюзії Сикстинської капели
Понад півтисячі років тому, 1 листопада, перед очима захоплених римлян вперше постала Сикстинська капела. За цей час народжувалися і помирали як самі майстри розпису, так і цілі напрямки в образотворчому мистецтві, а на капелу, так само відкривши роти від захвату, споглядають уже наші з вами сучасники.
"Танцюючі фарби" чи турецьке малювання на воді - ебру
Вода – стихія примхлива і хистка. Будь-яке порушення її спокою змушує водний глянець змінюватися. Важко уявити собі, що воду можна використовувати як полотно, створюючи неповторні малюнки різнокольоровими фарбами: одна рідина лягає на поверхню іншої, народжуючи смислові сюжети…
Мистецтво тату: заворожлива магія натільних малюнків
Історія цього мистецтва налічує близько 6 тисяч років. Примітно, що своїм народженням модне нині ремесло завдячує випадку… Одного дня хтось із первісних людей помітив, що після того, як на місце опіків і порізів потрапляє будь-який натуральний барвник, на шкірі з’являються дуже стійкі малюнки.
Зроблено у Швеції: далекарлійська конячка
Відтоді, як крилаті коні валькірій назавжди поскакали до Вальхалли, на сторожі традицій вікінгів стоїть далекарлійська конячка – розписна народна іграшка, вперше згадана в літописі XVII століття. Далекарлійський коник є талісманом нетуристичної Швеції, рятуючи від забуття старовинні перекази і вірування.
Брегенц. До театру у смокінгу і на катамарані
Спеціально для тих, хто вважає театр і оперну музику пережитками минулого, ми розповімо про дивовижний австрійський театр, де традиційне мистецтво поєднується з технічними та інженерними новинками, а ще з неперевершеним краєвидом Альп.
Закрыть
Outlook facebook page