RU  UK  EN
Статьи  >  Насолодись  >  Історія бренду: McDonald’s

Історія бренду: McDonald’s

У чому полягав секрет першої картоплі фрі, де гамбургер коштував 15 центів і чому єдиниц в 60-х фаст-фуд не почав би свій рух без... продавця міксерів? Брати Моріс і Ричард (Мак і Дік) Макдональди, як і ми, не знали відповідей на всі ці запитання, переїхавши з Нової Англії до Каліфорнії в 1927 році. Але за спиною багатозначно потирала долоні Велика депресія, готова звести нанівець усі їхні сподівання. І далі...

«Початок бізнесу був схожий на катання на ковзанах по бетонній підлозі».

Рей Крок, творець мережі «Макдональдс»

Монтери знімальних риштувань на кіностудії, водії вантажівок та працівники кінотеатрів. Міф про те, що законодавці моди на фаст-фуд були кухарями... справді міф. Мізерні прибутки дозволяли братам харчуватися лише раз на день, та й то гумовим хот-догом з ятки навпроти. Як згадує сам Дік, ця ятка була чи не єдиним місцем, де ще жевріла хоч якась подоба бізнесу.

Такі спостереження в 1937 році підштовхнули їх на шлях до відкриття власної закусочної. Дорога ця пролягала через силу-силенну проблем, позик, і, попри короткочасну популярність «McDonald's Bar-B-Que», після закінчення Другої світової війни брати ледве трималися на плаву. Тож вони перевезли бізнес у глухе містечко при залізничній станції Сан-Бернардіно. Саме там зі звичайної закусочної, тепер уже просто «Macdonald's» нарешті трансформувався в той заклад, який легше показати, ніж охарактеризувати.

10 година ранку, 1954 рік, США, Сан-Бернардіно. Запорошене, загублене в каліфорнійській пустелі спекотне містечко в 60 милях від Лос-Анджелеса. Чоловіки у випрасуваних білосніжних сорочках і ковпаках возяться навколо маленького кафе з незграбним восьмикутним дахом. І якби не підозріло охайна обслуга, то скидалося б на типовий "драйв-ін" на перехресті коло дороги. Відкриття об 11-ій годині. Але, попри чималий запас часу, службовці метушаться з гарячковістю кишенькових злодіїв-початківців. З-під навісів прибудови, розміщеної поруч, похапцем виволікають навантажені продуктові візки – нехитрий набір з картоплі, м'яса, бідонів молока і таць з булочками. Тим часом на парковці встигає вишикуватися нетипово довга для глушини вервечка машин. Синхронно розчахнулися двері і призначене для автівок віконце, а разом з ним і здивовані у передчутті очі відвідувачів.

Та найголовніше, що за цим усім невідривно спостерігав 52-річний Рей Крок, на той момент – звичайний продавець мультиміксерів. Не так уже й погано, враховуючи, що раніше він промишляв ще кумеднішим товаром – картонними стаканчиками. Привела сюди Крока елементарна цікавість. Заклад братів Макдоналдів був єдиним, хто використав аж вісім мультиміксерів одночасно. Це, враховуючи кількість насадок на кожному, дозволяло готувати 40 коктейлів одночасно. Нечуване марнотратство за мірками ресторанного бізнесу 60-х.Фото15minut.org

Але, спостерігаючи за бурхливою роботою, Крок, здавалося, забув на мить про міксери і завмер, не в змозі повірити, які перспективи, а головне – прибуток відкриває подібний формат закусочної. "Я відчув себе сучасним Ньютоном, який дістав по голові здоровенною бульбою", – розповість він згодом студентам з найкращих бізнес-шкіл і коледжів.

Втім, у Сан-Бернардіно того часу справді було щось незвичайне: 15-центовими гамбургерами від братів ласував кожен третій-четвертий у місті. А часом навіть ті, хто просто проїжджав повз, не лінувалися завернути сюди.

У самому ж закладі посилено жували і чавкали всі без винятку, починаючи від місцевого здоровила у фартуху тесляра і закінчуючи манірною білявкою на жовтому кабріолеті.

На відміну від не надто амбітних братів, "король мультиміксерів" одразу збагнув, що цей ажіотаж можна і треба поширити за межами містечка. Тож ділок, який от-от мав вийти на пенсію, зметикував, що новаторство у сфері приготування та обслуговування обернеться золотою жилою, і почав діяти.

Після нетривалих переговорів він викупив у Макдоналдів права на відкриття франшиз-мережі по всій країні. Відповідно до не зовсім чесної угоди Рей отримував усього 1,9% від прибутку, левова ж частка ішла братам, як авторам ідеї ...Фото chicagoredcrossstories.wordpress.com

Однак маленький дохід його не лякав – він буквально загорівся ідеєю розвивати цей бізнес. Цікаво, що відкриваючи свій перший ресторан мережі в Дес-Плейнс, передмісті Чикаго, Крок був абсолютно чесний і педантично дотримувався тієї технології виробництва фаст-фуду, яку визначили брати. Самі того не відаючи, завдяки пустельному повітрю Каліфорнії, вони створили в прибудовах ті посушливі умови для картоплі, які й робили її такою "чудово хрусткою". Кроку ж довелося створювати наближені умови у вологішому північному кліматі вручну. За допомогою фахівців він розробив у підвалі власну систему дозрівання картоплі. Завдяки цьому найстаріші бульби були першими в черзі на кухню, а молоді постійно обдував величезний електричний вентилятор.

Ед Маклакі, менеджер першого ресторану «Макдональдс», побачивши все це, не зміг стримати подиву: «Ми оточили картоплю такою турботою, – казав він, – що мені навіть ніяково її смажити».

Читайте також: Історія бренду: Coca-Cola

Незабаром рецепт приготування доповнився бланшуванням, і картопля після подвійного смаження на високоякісній олії ... стала навіть смачнішою, ніж у Сан-Бернардіно! Справи, безумовно, пішли вгору, але це сходження спочатку нагадувало радше жертвоприношення Крока. Бізнес тримався на парочці ентузіастів, зокрема на Гаррі Соннеборні, котрий зголосився працювати на Крока за 100 доларів, і завдяки самому Рею, який віддавав мережі майже 24 години на добу.

Через ресторани «Макдональдс» він втратив не тільки спокійний сон, але і добрі відносини зі своєю дружиною. Утім, ставки було зроблено! Ненажерлива паща ресторанного бізнесу оцінила жертви цієї "жменьки психів", як їх називали за спиною, і ось перші три франшизи Рея було продано в Лос-Анджелес, Фресно і Резелу.mcdonalds-1024x768.jpgФото todaysparent.com

Далі – більше. 1961 року Рей нарешті викуповує компанію в апатичних, не надто зацікавлених у розвитку мережі Мака і Діка майже за 2,7 мільйона доларів, узятих як позику. І відразу ж дизайнер Джиммі Шиндлер розробляє упізнаване лого у формі "M". А всього за 4 роки під сяйвом цієї букви запрацювало понад сім сотень американських філій «Макдональдс», які продали ні багато ні мало, а 1 000 000 000 гамбургерів! Тож невдовзі Крок змусив поважати себе і свої акції на фондовій біржі у Нью-Йорку, що на той період для фаст-фудів було чимось на кшталт сцен з футуристичних романів-утопій.

Щупальця «Макдональдс» обплутали весь світ, який, до слова, не надто й опирався. Перший крихітний ресторан у Токіо звели за неповні дві доби, хоча зазвичай ресторани мережі будували в середньому три місяці.

Перший фаст-фуд на території колишнього Союзу було відкрито 1990 року в Москві. Він спровокував цілий імпровізований "мітинг" – черга, яка вишикувалася до закусочної, сягала 30 тисяч чоловік. В Україну ж "картопля з гамбургерами" прийшла трохи пізніше, в 1997-му. Й укорінилася вельми міцно, адже столичні філії згодом увійшли до топ-100 найбільш відвідуваних закладів у мережі.

Успіх дітища Крока – в його універсальності й доступності. «Макдональдс», усупереч галасу довкола шкоди фаст-фуду, завжди намагався пристосуватись до середовища. В Індії гамбургер «Махараджа Мак» роблять із м'яса баранчика, в Єрусалимі – кошерний, а в країнах, які сповідують іслам, крім особливого приготування їжі, не використовують фірмових зображень клоуна Роналда Макдоналда, який став обличчям фірми ще 1963 року.Фото tbo.com

«Look for the Golden Arches» («Шукайте золоті арки») – такий був перший девіз компанії. Якщо ви лише клієнт і споживач – на цьому можна зупинитися. Але якщо ви потай хочете самі створювати свої бізнес-імперії, неважливо, чи це для початку картонні стаканчики, міксери або 15-центові гамбургери, то ось вам дослівна порада від Крока: шукайте наполегливість у собі.

«Пробивайся вперед: ніщо у світі не замінить наполегливості. Її не замінить талант – немає нічого більш звичного за талановитих невдах. Її не замінить геніальність – нереалізований геній уже став во язицех. Її не замінить гарна освіта – у світі повно освічених ізгоїв. Усесильні лише наполегливість і завзятість».

Головне фото rau.ua

Вам это будет интересно:
Смачна Японія: скуштувати країну на зуб
Морозиво зі смаком конини, мариновані комахи, риба зі смертельною отрутою – японській кухні є чим дивувати, вражати й шокувати. І чесно кажучи, перелік цих страв не завжды сприяє апетитові. Але ми не женемося за екзотикою. Істинний гастротуризм – це спроба збагнути менталітет і відчути національний колорит через традиційну кухню...
Що вони їдять: Алжир
OUTLOOK радий представити нашу "найсмачнішу рубрику", тексти якої будуть цікаві не тільки гурманам і кухарям, а й усім, хто любить пізнавати щось нове. Сьогодні ми зазирнемо на алжирські кухні та розповімо про традиційні і найбільш популярні страви цієї прекрасної країни.
ВІДЕО: Ванільне, фісташкове... орхідейне
За сприяння Посольства Сирійсько-Арабської Республіки в Україні ми відвідали Дамаск і побували у незвичайному місці. Дивіться! Якщо Ви все ще думаєте, що улюбле багатьма - морозиво, можна приготувати тільки з молока або фруктового соку - то це не зовсім вірно. Дивіться відеоролик та дізнавайтесь з чого ще роблять "охолоджуїчі ласощі"!
Що вони їдять: кухня Риму
OUTLOOK часто розповідає про кухні народів світу, але, коли йдеться про Італію, писати про країну загалом було б злочином. Кожен з її двадцяти регіонів – це окремий світ зі своїми тонкощами і спеціалітетами. І нехай звання гастрономічної столиці Італії носить Болонья, її офіційній столиці Риму теж є чим похизуватися.
Перфекціонізм – справа ювелірна
Сумні очі старого за вікном уважно стежили за революційною пожежею, яка охопила Петроград. Вогонь поширився на справу всього його життя – гордовита чотириповерхова будівля задихалася від крикливих комісарів і матросів, присутність яких здавалась грубим жартом після попередніх відвідувачів.
На ходу. Вулична їжа в різних країнах світу. Частина 2
Ви, бува, не зголодніли? Ну й чудово, адже ми продовжуємо нашу розповідь про найпопулярнішу вуличну їжу з усього світу. Налітай, поки гаряче! Почнемо з південно-азійської країни Сінгапур - багаті на вітаміни і мінерали морепродукти займають ключове місце в раціоні жителів ...
На ходу. Вулична їжа в різних країнах світу
Досвідчені туристи вважають: найпевніший спосіб швидко пройнятися чужою культурою – скуштувати страви місцевої кухні. Щоб не розгубитися при виборі наїдків і заощадити дорогоцінний час для їжі духовної, OUTLOOK радить вам найкращі місця вуличної гастрономії із семи точок земної кулі.
Історія бренду: Швейцарський ніж
Напевно, у світі не знайти чоловіка, в котрого не було б швейцарського ножа чи його подоби. І нехай ідея кишенькового ножа з’явилася зовсім не у Швейцарії, світову славу він здобув саме завдяки швейцарцеві Карлу Ельзенеру, і тепер нерозривно асоціюється з його батьківщиною і бездоганною швейцарською якістю.
Істина в зерні, або Кава по-польському
«Франція», «Італія», «Венеція» – такі назви дістали відкриті іноземцями ресторанчики, з яких почалася кавова біографія Польщі. Жителі країни стали одними з найперших гурманів у Східній Європі, котрі оцінили смак та аромат незвичайного напою. Про те, що нове джерело задоволення виготовлене з плодів дерева, яке колись росло в Ефіопії у дикому вигляді, тоді мало хто знав.
Символ Канади - Кленовий сироп. Що це таке і з чим його їдять?
Поряд з фаст-фудом, колою і пластівцями з молоком, продуктом, про який нав’язливо згадують мало не в кожному американському фільмі, є кленовий сироп. Ним «приправляють» млинці, оладки, кекси, тости... Загалом, все, що зроблено з борошна. На прилавки ж європейських супермаркетів він потрапив зовсім недавно, одразу загнавши в глухий кут покупців, які прагнуть скуштувати недоступні раніше страви з медово-деревним смаком, але не знають, як їх приготувати.
Історія бренду: Жан Пату
Йому вдалося вловити зухвалий дух початку двадцятого століття і передати ідеали епохи в модних новаціях. Радість, швидкість і легкість – якщо емоції допомагають продавати, то враження, пов'язані з брендом Жана Пату, будуть саме такими.
У пошуках гастрономічного Ельдорадо
Зізнаюся, це нелегке завдання – описати кухню, котра віднедавна стала для мене основною. Нині я живу в Еквадорі і вже давно не куштувала голубці, вареники і навіть чорного хліба. Хоча, зізнаюся, кілька разів зварила борщ. Чужа кухня спочатку дивує, потім стає нудотною і лише на третій стадії знайомства з нею починає відкривати свої секрети.
Пальчики оближеш: Що на вас чекає за кулісами найкращих кухонь світу
Давайте пригадаємо найбільш незвичну страву, котру вам випало скуштувати? Що це буде за їжа, вам вирішувати. Небагато екзотики; ті самі комахи, котрих ми слабо можемо уявити як інгредієнт; дивний напій із гіркуватим присмаком; несподіване поєднання гіркого і кислого… у кожного є свій незабутній досвід щодо цього.
Історія бренду: Veuve Clicquot
Сучасні гурмани напевно погребували б пити шампанське початку XIX століття: елегантну золотисто-солом'яну сорочку вина приховувала каламутна пелена дріжджів, які вносять до купажу для отримання вуглекислого газу, а чудову гру фруктових і ванільних півтонів заглушали грубі сторонні присмаки. Такий продукт не міг задовольнити витончених смаків публіки і, як наслідок...
Мешуї: важке частування з верблюда
Доля часто підносить нам сюрпризи, і ніколи не знаєш непевне, що скуштуєш за святковим столом, особливо якщо подорожуєш країнами Близького Сходу.
Середземноморська дієта: Система харчування як культурне надбання
Приємний морський бриз, шовковий шелест листя маслини, смачний сир, паста, келих хорошого вина із місцевого виноградника… Так, трапеза по-середземноморськи – це істинна насолода. І недарма у середземноморської дієти унікальна репутація. Це єдина система харчування, визнана ЮНЕСКО національним культурним надбанням.
Історія бренду: Балет Сухішвілі: підкорені вершини маленької грузинської мрії
Колись безмежно відданий танцю Іліко заповів своїм нащадкам з робити все, щоб ім’я його роду не зійшло з афіш ніколи. Через 70 років мільйони людей у сотнях країн розкуповують квитки, де, хоч і різними мовами, але легко читається прізвище Сухішвілі.
Історія бренду: Мазераті
Автомобілі марки Мазераті – це не просто швидкість і надійність, це ще й неймовірне почуття стилю, котрим не можуть похвалитися багато інших відомих брендів, адже саме італійці розуміються не лише на технологіях, а й на дизайні. Коли і як вони почали створювати ці шедеври на колесах, з якими труднощами й успіхами мали справу – читайте далі в OUTLOOK..
Історія бренду: Телеканал Discovery
Сьогодні OUTLOOK розповідає про черговий надихаючий приклад того, як мрія стає справою всього життя. Створення одного з найбільш успішних каналів за всю історію телебачення Discovery Channel, а слідом і величезної медіа-корпорації Discovery Communications – просто не може не мотивувати на власні великі справи.
Історія бренду: Вода «Боржомі»
Сьогодні ми пропонуємо вам вирушити з нами в курортну частину Грузії, в околиці красивого й затишного курортного містечка Боржомі, де вже кілька століть розливають одну з найпопулярніших і найкорисніших мінеральних вод у світі – легендарний «Боржомі».
Закрыть
Outlook facebook page