Божественний мугам: музика Азербайджану
... Бог і диявол посперечалися, чиї послідовники виявляться сильнішими. Ангельски прекрасний Джебраіл, якому були невідомі злі помисли, прилітає в далеке царство. Йому слід було пройти особливе випробування віри. Тому він взяв з собою в дорогу пророка Мухаммеда. Наблизившись до воріт царства, ангел постукав і почув запитання: «Хто ти?» Він знав, що по той бік можуть жити представники темних сил, тому відповів: «Ти - це ти, а я - це я». Вмить його крила охопив безжалісний вогонь, і ангел впав на землю. Не розуміючи причини падіння, він зібрався з силами, набрав швидкість і знову опинився біля злощасних воріт. Сім разів його запитували, хто він, і кожен раз він наполягав на своїй власності до ангельського початку. Сім раз ангел розбивався об землю. Такий сюжет мугама, стародавнього азербайджанського мотиву. Вокаліст, виконуючий легенду, приходить до висновку: коли звучить музика душі, слухач стає єдиним з музикантів. Більше немає поділу на «своє» і «чуже», «світле» та «темне»; грань між «тобою» і «мною» стерта. Світ втрачає двоїстість і знаходить абсолютний ідеал. Лише той ангел зможе пройти випробування, хто втратить обмежену особистість в безмежній музиці.Фото caspiannews.com
Кажуть, мугаму притаманний божествений початок. Це підтверджується в численних легендах, які залишили слід в теорії музики. Традиційно сольний і інструментальний мугам ділиться на наступні стилі. Сімаі Шамс володіє енергією бога Сонця, він яскравий і спопеляючий, як супутнє йому божество. Мугам Мардука грізний, як зброя бога грому і блискавки, проти сили його виконання не встоїть навіть найдосвідченіший слухач. А ось мелодії мугама Баяти Гаджар належать аристократичного тюркського роду. Здається, благородство і великодушність у цього музичного жанру в крові.
Azerbaijan symphonic mugam from Liepaja Symphony Orchestra on Vimeo.
Хоча історики запевняють, що мугам з'явився в Середні віки, деякі артефакти вказують на більш давнє походження. Наприклад, в одному з найстаріших молитовних будинків (який давно перетворився в руїни) на стінах записані строфи з мугама. Кажуть, що Зіггурат (так називається будівля) з'явився на зорі цивілізації, значить, і музика, яка просочила його стіни, супроводжувала молитви древніх мудреців. А, може бути, вони співуче вимовляли речитатив, який згодом став називатися мугамом: «Море вогню повністю бушує всюди зі страшним тріском». Так чи інакше, співаки, виконували мугам, більш відомі під ім'ям ханенде.
Читайте також: Заклиначі: Як змусити змію танцювати
Існували школи виконавців, і кожна відрізнялася примхливим ставленням до музики. Баку, Шамаха, Нахічвань, Шуша чули перші боязкі виконання мугама. У цих околицях співаки ханенде вивчали філософську базу, яка лежить в основі азербайджанської вокальної традиції. Розбиралися з різними жанрами, на які ділиться мугам, проводили зв'язок з планетами і міркували про космічному вплив на долю людини. Кожен стиль був присвячений певній якості, яка втілювалась в планетарному вигляді. Наприклад, ніжний жанр нава стосувався Місяця, буселік тяжів до чоловічої енергії Меркурія, пристрасний раст присвячувався велелюбний Венері, незабутній араг звертався до Сонця. Войовничий Ушшаг оспівував Марс, щедрий на гармонійні вирішення зірефкенд традиційно виконувався на славу Юпітеру, а суперечливий Рахави - Сатурну.Фото fr.wikipedia.org
Визначившись з контекстуальних наповненням, музиканти вибирали інструменти. Деяким доводилося до душі тріо, що складається з тара, кяманча і дефа. Інші робили вибір на користь гучного оркестру. А декому здавалося доречним підключати струнні (а саме уд, тар, саз і джам) з рідкісними вкрапленнями духового інструменту зіл.
Мугами часто присвячені надприродним силам природи або стихіям. Наприклад, в одному з мугамов описано виверження вулкана: «Вершина гори викидає лаву з попелом, причина катастрофи в її фундаменті. Еге Ел стогне від розриву, який Мардук вважає за необхідне». У цих рядках є натяк на божий гнів: Мардук незадоволений існуючим станом справ, тому люди повинні поплатитися за свої діяння, переживши катастрофу. Міфологічний погляд на життя властивий старовинної поезії, і азербайджанська культура не стала винятком.Фото img.day.az
Мугам традиційно передавався від учителя до учня. Тексти пісень жодним чином не записували, кожен мав можливість додавати щось своє. Ханенде створювали художні образи, малюючи картини фантасмагорій: «задушлива густа пил, земля і каміння у вигляді вогненних куль, які творять вогняну лаву», «хмари пилу, потім вогненні камені і землі б'ють фонтаном з-під землі. Починається вогненна ріка». Для того щоб досягти необхідного ефекту, виконавець брав найвищі ноти, на які був здатний. Завдяки прекрасному виконанню лірики катастрофи, про яку йшла мова в мугамах, вони здавалися не такими страшними.
ЮНЕСКО внесла унікальний музичний стиль Азербайджану в список шедеврів нематеріальної спадщини, особливо підкресливши, що мугам надзвичайно цінний для культури людства.
Головне фото dlmn.info