Знай наших: Ліза Холоденко
«Я взагалі-то українка»
Саме ці слова голосно кричала чистою англійською Ліза під час сесії «питання-відповідь» на Венеційському кінофестивалі в 2014 році, помітивши кореспондентів із синьо-жовтими значками. До Італії вона тоді привозила свій серіал «Олівія Кіттерідж», про який ми розповімо трохи згодом. На жаль, через свій щільний графік режисерка не змогла ширше поспілкуватися із земляками. Однак Холоденко не забуває про своє коріння – її дідусь у смутні роки початку двадцятого століття подався за океан у пошуках кращої долі. Попри те, що більшість українців тоді осідала в Канаді чи Бразилії, він вибрав варіант «посередині» і вирушив до США.
Свій свояка бачить здалека
З підліткового віку Ліза мріяла знімати кіно – напевно, мало хто з жителів ЛА думає про щось інше, та ось тільки за привабливим світом софітів і червоних хідників стоїть титанічна праця, яку не кожен витримає. Холоденко зрозуміла це практично відразу, ще в кіношколі при Колумбійському університеті, куди вступила в майстерню легендарного Мілоша Формана, чий фільм «Пролітаючи над гніздом зозулі» вже давно вважається класикою. Кращого викладача годі й уявити, тим паче, він теж слов'янин, як і дід Холоденко, емігрував на Захід, подалі від нав'язливого соцреалізму, тому вчитель та учениця чудово поладили. Під керівництвом досвідченого режисера американка українського походження пізнавала ази кінематографу і виробляла свій власний стиль.
Старт
Ще в кіношколі Ліза знала, про що хоче знімати – будучи відкритою лесбійкою, вона вирішила у своїх історіях чесно показувати життя сексуальних меншин з усіма їхніми «радощами і печалями». Її перші короткометражки зацікавили великі студії, і дівчину запросили працювати у велике кіно, причому не «хлопавкою» і не п'ятим асистентом, а відразу ж редактором. Хоча дещо прохідні «телемувіки» «Boyz 'N the Hood» і «Used People» сьогодні мало хто згадає, вони допомогли Лізі стартонути. Уже 1998 року Холоденко знаходить кошти і знімає за власним сценарієм мелодраму «Високе мистецтво» про життя двох жінок-фотографів і їхні стосунки, присмачивши сюжет ще й наркотичною залежністю.
Дебют – відверту і стильну історію про покоління молодих та успішних американців 90-х – відзначили критики та інтелектуальна публіка. До широкої аудиторії фільм не дійшов, тому Ліза Холоденко вмить потрапила до касти рафінованих арт-хаусних режисерів.
З ТБ до «Глобусу»
Проте самій Лізі, схоже, не надто хотілося стати ще одним «автором для обраних» з арт-хаусного гетто. Тому круто змінила власний вектор і пішла на початку 2000-х працювати режисером на телебачення. Вона доклала свою руку до таких популярних у США проектів, як «Клієнт завжди мертвий», «Секс в іншому місті», «Жеребець». Багато хто тоді дивувався, чому обласканий критиками постановник знімає нехай і якісне, але все-таки «мило»? Виявляється, Холоденко вирішила відточити майстерність для того, щоб її картини подобалися і звичайним глядачам. І цієї мети вона домоглася, тріумфально повернувшись 2010-го з нашумілою стрічкою «Дітки в порядку» на великий екран. Зірковий акторський склад, який очолили Джуліанна Мур, Марк Руффало і Міа Васіковська, розігрує зворушливу трагікомедію про відносини двох лесбіянок з біологічним батьком їхньої дитини. Кіно вийшло і смішним, і сумним одночасно, адже Ліза знає, про що говорить, оскільки разом зі своєю супутницею теж виховує сина від анонімного донора. Картина при скромному бюджеті в 4 мільйони у прокаті збирає понад 40, отримує «Золотий Глобус» і чотири номінації на «Оскар». Продюсери обожнюють українку, на неї звалюється мільйон пропозицій, а вона бере паузу і ... знову йде на ТБ.
Головний шедевр
Якщо після не надто вдалого, з огляду на прокат, дебюту її робота на телебаченні була своєрідною втечею і набиванням ґуль, то в 2012 році ситуація була зовсім іншою. Беручись за проект «Олівія Кіттерідж», Ліза усвідомлювала, що серіальний формат – найкраща для неї можливість повноцінно розповісти зворушливу історію про дивовижну американську вчительку з крутою вдачею. Неквапливий 4-серійний проект з легендарною Френсіс Макдорманд у головній ролі стає справжнім хітом 2014 року. Ці 20 років, здавалося б, «звичайного» життя головної героїні з усіма її злетами і падіннями захоплюють, адже розказані так цікаво, що «тримають» не менше, аніж гостросюжетний детектив чи трилер. Феномен та й годі, адже самоправна Холоденко опинилася в їжакових рукавицях каналу HBO, зробила один з найбільш популярних проектів минулого року, який уже ставлять в один ряд із «Твін Пікс».
Сьогодні американка українського походження знімає черговий серіал з гучною назвою «Ляпас». Багато хто сумнівається в тому, що вона зможе переплюнути власний торішній успіх. Але хто не сумнівався в Холоденко, коли з режисера для розумників вона раптом перетворилася на рейтингового майстра? Добре, що чекати залишилося недовго, – вже у 2015-му «Ляпас» вийде на екрани. Хочеться вірити, що й українське телебачення все ж почне показувати якісні серіали землячки, а там, може, і вона завітає на історичну Батьківщину.