RU  UK  EN
Статьи  >  Дізнайся  >  Під патронатом посольства Швейцарії в Україні була представлена постановка ораторії Артура Онеггера «Жанна Д'арк на вогнищі».

Під патронатом посольства Швейцарії в Україні була представлена постановка ораторії Артура Онеггера «Жанна Д'арк на вогнищі».

Захід в Національній опері відвідали Надзвичайні і Повноважні посли в Україні таких держав як Азербайджан, Єгипет, Литва, Нідерланди, Туреччина та інші.

Відкрив вечір Надзвичайний та Повноважний посол Швейцарії в Україні Крістіан Шьоненбергер. У своїй вступній промові він зазначив: «Для мене велика радість в рамках Тижня «Франкофонії» представити слухачам шедевр «Жанна Д'арк на вогнищі» Артура Онеггера в інтерпретації Національного заслуженого академічного симфонічного оркестру України під керівництвом Володимира Сиренка за участю Національної заслуженої капели України «Думка», Хору хлопчиків і юнаків Муніципальної академічної чоловічої капели імені Ревуцького та артистів Національного академічного театру імені Франка. Постановка ораторії стала можливою завдяки підтримці Швейцарської Конфедерації, а також місцевих спонсорів, яким ми висловлюємо нашу подяку!»

Ораторія «Жанна Д'арк на вогнищі» була створена швейцарцем Артуром Онеггером в 1938 році. В її основу покладено поетичне творіння видатного французького письменника Поля Клоделя, який описує останні драматичні хвилини життя мучениці.

Онеггер розкриває страх і напругу, яку відчувала Жанна Д'арк перед стратою. Це твір - своєрідний флешбек, де Жанна Д'арк згадує своє життя перед тим, як померти.

Про те, як пройшов захід дивіться в нашій новій галереї, а також пропонуємо Вам дізнатися більше про життя і творчість Артура Онеггера в статті нашого журналіста Анастасії Шкуро.


АРТУР ОНЕГГЕР: МУЗИКА НЕ З ЦЬОГО СВІТУ

“Я переконаний до глибини душі, що через деяку кількість років музичне мистецтво, яким ми його уявляємо собі нині, повністю перестане існувати. Воно зникне, подібно іншим мистецтвам минулого, але, без сумніву, ще стрімкіше» - таке шокуюче послання залишив швейцарський композитор Артюр Онеггер.

... У французький містечко Гавр рідко заїжджали театральні трупи, проте в родині маленького Артюра постійно звучала музика. На званих вечорах, та й просто для душі мати виконувала гучні сонати Бетховена, а батько - у минулому швейцарський торговець, людина вельми витонченого складу - пробував співати оперні партії. На відміну від інших хлопців, бігаючих вулицями c саморобною зброєю, Артюр організував собі дозвілля в компанії картонного оркестру. Керувати вирізаними з паперу фігурами було нескладно - і хлопчик із задоволенням приміряв роль диригента.

Одного разу в провінцію приїхав великий театр і привіз знаменитих «Фауста» і «Гугенотів». Традиційно, Онеггери прийшли на виставу всією сім'єю, а по поверненню дев'ятирічний Артюр вирішив написати щось подібне і почав черкати на нотному стані. Батько оцінив завзяття сина і відправив його на музичну ниву. Йшли роки… відраховуючи віхи творчого шляху і піднімаючи обдарованого музиканта вгору по арпеджіо. Нотна теорія у церковного органіста, гра у місцевого музиканта, консерваторія в Цюріху...Перша світова приголомшує світ, молодих хлопців забирають воювати, а що залишилися в тилу моляться: повертайтеся живими. Артюру щодо пощастило: його забрали на службу до прикордонних військах, і він повернувся, відновивши навчання.

Через деякий час Онеггер переводиться до Парижу - там йому дають зрозуміти, що музикант він посередній, і варто відкласти інструмент в далекий ящик. У паризькій консерваторії Артюр розлучається з мрією грати на скрипці, зате посилено вивчає композиторське мистецтво. Під враженням від війни багато пише. «Сім коротких п'єс», «Швейцарський зошит», «Літня пастораль», «Горацій-переможець» - у музиці цього періоду домінує щемлива нервозність, а в тяжкій порожнечі чулися втома і потрясіння.

Навчаючись в Паризькій консерваторії Онеггер зустрічає любов. Нею стала піаністка Андре Варабур. Онеггер висунув Андре дивну вимогу: він одружується на дівчині за умови, що вони будуть жити в різних квартирах. Шлюб уклали в 1926 році, і лише в 1934 непохитний Артюр на рік змінив рішення. А вплинуло на нього ось що: подорожуючи по Іспанії, Онеггер вів машину, коли врізався в дерево. Артюр пошкодив ногу, але незабаром поправився, а от Андре отримала серйозну травму обох колін і цілий рік не могла встати. Саме в цей рік поруч з жінкою і був Онеггер. Тим не менш, чоловік пішов, як тільки Андре стало краще. Згодом подружжя помінялися місцями: Варабур прихильно погодилася жити разом зі старіючим композитором в останній рік його життя: Артюр страшно боявся залишатися один, страждаючи від безвиході.

Однак повернемося до творчих пошуків музиканта. Закинувши скрипку, Артюр шукає себе, експериментує зі стилями і, звичайно, багато пише. Знайомиться з групою музикантів, які терпіти не можуть романтичний імпресіонізм, щосили критикують модних в той час Дебюссі і Равеля. Переситившись складними ритмами, Онеггер і його компаньйони використовують прості ходи і невигадливі гармонії. Тоді ж у суспільство просочується ідея справжньої чоловічої музики - до сильного мистецтва прирівнюють експериментальний джаз.

Незабаром Артюр виявляє, що у нього не дуже багато спільного з іншими учасниками групи, а у відповідь на музичну рецензію «The Times» стверджує: «Наша група - це асоціація не однодумців, а просто друзів. У нас не було і немає ніякої естетики!» Не дивно, що, прийшовши до такого усвідомлення, Онеггер відправляється у вільне плавання. А його потужні твори критики згодом назвуть «музикою, яку неможливо забути»...

У 1921 році до Артюра приходить популярність, завдяки ораторії «Цар Давид». Епічна музика, обрамляюча картини народних хвилювань і торжество вождя, знаходить свого слухача. Сам композитор до успіху ставився більш ніж по-філософськи:

«Потрапити в музичну енциклопедію і увійти в історію музики - це зовсім не одне і те ж...»

Глибока драматичність, заявлена в першому серйозному творі, досягне кульмінації в знаменитому «Пасифік 231»: тут розгортається справжня ода урбаністичному руху. Нескладно вгадати сюжет, прихований від очей, але проникнувши в музику: рівно дихає машина, перебуваючи в стані спокою; відбувається клацання, запускається двигун; колеса рівномірно відбивають відстані, і невидимий дух локомотива розганяється до швидкості 120 кілометрів на годину...

В інтерв'ю женевському журналу «Dissonances» Онеггер зізнавався: «Я завжди пристрасно любив локомотиви. Для мене вони є живими істотами, які я люблю так, як інші люблять жінок. У «Пасифік 231» я не прагнув імітувати шум, видаваний локомотивом, але, скоріше, передавав візуальне враження і фізичне задоволення за допомогою музичного конструювання». Втім, паровоз в назві твору з'явився, коли робота над композицією була закінчена. Спочатку Онеггер задумував музику як символ наростаючого руху, математичної точності ритму, коли сила прискорення настільки досконала, що сама визначає траєкторію шляху. Перша назва «Симфонія руху» здалася Артюру не дуже колоритною, і тоді в його свідомості виник образ локомотива. Мелодії підхоплюють одна одну, врізаючись в тихих простір жорсткими акордами.

У 30-ті роки, Онеггер зазнає значного розчарування. Зійшовший нанівець успіх, накрив композитора в середині 1920-х. Публіка все прохолодніше сприймає твори, сповнені глибоким сенсом. Не надто популярна опера «Антігона», в яку, за визнанням самого автора, Артюр вклав всю свою душу. Найболючіше в цьому для музиканта те, що він відноситься до музики як до засобу комунікації. Онеггер активно займається музичною критикою, пише статті, кидаючи суспільству в обличчя ретроспективность і небажання слухати нову музику.«Зараз я втомився від дебатів. Є величезний новий світ, який хоче зрозуміти себе, відкритися, визначитися, прославити себе в нових естетичних формах. Моя пристрасть відтепер належить цьому світу. Я вважатиму за краще потерпіти поразку в цих прагненнях, ніж задовольнятися встановленими канонами і звичними формами». А в музиці Онеггера звучить все більше скорботи - він пише ораторії «Крики світу», «Танець мертвих», «Жанна Д'арк на вогнищі» - «грандіозні народні фрески». Останній твір сприймається символічно напередодні війни: коли Франція окупована Німеччиною, Онеггер вирішить залишитися в Парижі і приєднатися до руху Опору.

Людина, під час двох світових воєн знаходився в епіцентрі подій, по закінченню кризи має серйозні проблеми зі здоров'ям. Через серцеві напады доводилося скасовувати тури і відкладати твори. Артюр Онеггер помер в 1955 році, на 64-му році життя. Під час кремації французький письменник і режисер Жан Кокто сказав такі слова:

«Артюр, тобі вдалося здобути повагу цього періоду. Ти поєднав науку середньовічного архітектора з простотою муляра, що зводить собори. Твій попіл горить, але ніколи не охолоне, навіть якщо наша земля припинить жити. Адже музика не з цього світу, і її царюванню не приходить кінець».

Про те, як пройшла прем'єра знаменитої ораторії в Києві - дивіться в нашій новій галереї:

Вам это будет интересно:
Зліпи собі хобі. Історія гончарства
У краєзнавчий музей якої країни не зайди, неодмінно помітиш схожі археологічні знахідки – уламки глиняних виробів. Гончарне ремесло, що народилося кілька тисячоліть тому, однак існує й сьогодні, по праву може вважатися одним із найбільш довговічних.
Мистецтво топіарію
Коли я, ще маленька дівчинка, вперше провела рукою по стрижених кущах, мою долоню дряпнули гострі краї гілок, а в ніс вдарив стійкий аромат туї. Зачарована, я довго не могла відірвати погляд від конусів, куль і квадратів, що оточили мене у парку невеличкого курортного містечка. Мені здавалося, нібито я потрапила в казку і серед листя неодмінно розгледжу усмішку Чеширського Кота.
Свята краса! Що приховують найвідоміші абатства світу?
Що ви уявляєте, коли чуєте слово «абатство»? Впевнена, більшість в першу чергу згадають про Вестмінстер. А якщо я скажу, що насправді це вже не абатство? Так що ж робить ці середньовічні споруди особливими? Давайте розбиратися на прикладі споруд з різних країн Європи.
Крок за межу: магічне мистецтво уїчолі
Сліпучі сполохи давнього знання в різнобарвних переливах бісеру і пряжі на мозаїках індіанців уїчолі спрямовують фантазію у безкінечну подорож гілками світового древа. Духовні образи набувають плоті у вигадливих орнаментах, що супроводжують селянина-мексиканця на всіх етапах життєвого шляху.
Незабутня Чагатта: жахи в долині Летч
У лютому Швейцарію не впізнати: на вулиці вихлюпується божевільна стихія масничних карнавалів, ненаситної обжерливості і кошачих концертів гугге-музики. Тільки нечисть якась квола – всюди одні й ті ж гламурні вампіри і хирляві зомбі. Хочете, щоб стало по-справжньому страшно? Вирушайте в долину Летч святкувати Чагатту: інфернальні персонажі альпійського фольклору будуть довго переслідувати вас уві сні!
Камасан: Поселення із шедеврами на Балі
Балі – одне з найпопулярніших місць для зимівлі. Океан, вулкани, чудова природа й екзотичні фрукти... Але є ще одна причина, про яку мало хто знає – унікальне арт-село Камасан, що дало початок однойменному балійському живопису. Про нього ми і розкажемо сьогодні на сторінках OUTLOOK.
З вітерцем! На собаках по Швейцарії
Перегони собачих упряжок – національна пристрасть швейцарців: неспроста один з найкращих центрів підготовки їздових собак в Європі розташований у лісовому селі Сен-Серж, що причаїлося за перевалами Юрських гір. Шлях у володіння хаскі лежить через сонячний сосновий бір по мальовничому трекінговому маршруту від гори до долини Коль де ла Живрінь.
Ковзкі забави: Найкращі вуличні ковзанки світу
З криги зводять готелі і висікають фонтани з білим вином, роблять самовари і навіть гасові лампи. Фотографи пішли ще далі: призвичаїлись використовувати сухий лід для створення ефекту диму й туману в кадрі. Напередодні свят OUTLOOK підготував для вас добірку про найпопулярніші льодові арени світу.
У Києві відкрилась виставка азербайджанського художника-килимаря Ельдара Гаджиєва
24 грудня за ініціативою та за підтримки Посольства Азербайджанської Республіки в Україні у Національному музеї Тараса Шевченка відкрилась виставка робіт відомого азербайджанського художника-килимаря Ельдара Гаджиєва. Серед гостей були присутні заступник міністра культури України Ростислав Карандеєв...
Скляний handmade
Ексклюзивні скляні вази та ялинкові іграшки, наявні всього в одному-двох екземплярах, окрім високої ціни, найчастіше об’єднує ще й унікальна технологія виготовлення, якою володіють представники рідкісної професії – склодуви. Історія цього ремесла триває вже протягом кількох тисячоліть, а деякі старі таємниці handmade-виробництва досі зберігаються під грифом секретності.
Ручна робота: персидські килими
У ті часи, коли перським воїнам не було рівних, а їхній силі підкорилися Римська імперія та Аравійський півострів, з-під пальців майстринь народу-переможця вийшов перший шедевр. «Весняний килим» став найдорожчим в історії людства. Він символізував владу і міць персів, а його краса оповідала про божественне походження царя Хосрова І.
Перфекціонізм – справа ювелірна
Сумні очі старого за вікном уважно стежили за революційною пожежею, яка охопила Петроград. Вогонь поширився на справу всього його життя – гордовита чотириповерхова будівля задихалася від крикливих комісарів і матросів, присутність яких здавалась грубим жартом після попередніх відвідувачів.
Усе велике починається з малого: Арт-проекти ентузіастів
Багато місць, відомих сьогодні на весь світ, було створено купкою ентузіастів без грошей і сторонньої допомоги. Ці люди жили ідеями і робили все, щоб втілити їх у реальність. Офіційною датою появи стріт-арту вважається 1942 рік, розпал Другої світової війни. Саме тоді один креативний працівник детройтської фабрики на прізвище Кілрой почав писати фразу «Kilroy was here»
Кордони не перешкода: найбільш відомі анклави світу
Сьогодні OUTLOOK подорожує по найцікавішим з точки зору географії та адміністративного управління містам і країнам, які є анклавами, повністю розташовуючись на територіях інших держав.
Тіні в раю: Як сучасне мистецтво дивує любителів оригінального
Грань між тінню і світлом така ж контрастна, як між сном і дійсністю. Тому художники використовують обидві речі, щоб досягти балансу в картині. Пейзажі, портрети, натюрморти… ніщо не обходиться без боротьби протилежностей. Утім, є особливо хитрі майстри своєї справи, котрим світло не потрібне. Достатньо самої тіні.
Кабукі: тернистий шлях квітки
Традиційний японський театр кабукі завжди лишався загадкою для європейського менталітету: зрозуміти спектакль без підказок гіда може хіба що спеціаліст з культури Країни вранішнього сонця. Слово «кабукі» у перекладі значить «майстерність пісні і танцю». Чому не оперета? Суть постановки не зводиться до музичної вистави...
Мистецтво Патрика Кабрала: папір як символ крихкості світу
Незалежний художник родом із Філіппін Патрик Кабрал завойовує світ своїми незвичними арт-роботами. Його творіння – це новаторство, що поєднує в собі вікові традиціїкаліграфії й суперсучасні 3D-технології. Його мистецтво - спосіб змінити світ на краще як за допомогою естетики, так і шляхом виконання соціальної місії.
"Made in Slovenia". Відкриття виставки сучасного словенського дизайну
З 5 по 15 листопада пройде виставка "The Future of Living" ("Майбутнє життя"), організована у співпраці Посольства Республіки Словенія в Україні з Центром креативності Республіки Словенія та Музеєм історії міста Києва.
Рисові поля: Злаки неземної краси
- Чи не хочете покуштувати рису? - таким питанням зустрічають гостей в Китаї. А якщо господарі виявляться ще і фермерами, вони можуть запросити вас на незвичайну екскурсію і покажуть шедевр природного мистецтва. Рис, який ми часто вживаємо в їжу, не замислюючись про його естетику, в момент вирощування нагадує ковдру, виткану з різнокольорових клаптиків...
Цукровий живопис Китаю: мистецтво з ложки
Квіти і дерева, тварини і птахи, дракони і герої казок – словом, все, що тільки спаде на думку, може тут перетворитися на об’єкт… їстівного мистецтва. Дивовижною технікою малювання гарячим цукром володіють китайські майстри із провінції Сичуань. Картини, виконані практично карамеллю, не можуть бути ні "відредаговані", ні перемальовані наново.
Закрыть
Outlook facebook page