Experience: Петро Чернишов
Порадами з управлінського досвіду і власною історією з читачами поділився Президент компанії «Київстар» Петро Чернишов:
«14 років я поїв людей пивом. Причому не тільки Україну, але й Казахстан, Росію, Азербайджан і ще багато інших країн. Та 14 років – це забагато для роботи в одній групі компаній. Іноді до людини приходить розуміння, що все, що вона могла, вже зробила тут. Потрібно давати дорогу молодим.
Мені надзвичайно приємно представляти «Київстар». Уже понад 2 місяці я є президентом цієї компанії. Отримую величезне задоволення від управління такою махиною. Мені дуже імпонують люди, котрі працюють там, подобається їхня відданість своїй справі. Я намагаюся, щоб у них все було добре.
В Україні я живу близько 10 років. І знаєте, ми із сім'єю вирішили, що коли вже живеш разом так довго – настав час оформляти стосунки. Нині я все ще громадянин Росії. Але зараз подав усі документи для зміни громадянства. Одначе, коли завершиться процедура, не знаю. Україна – дуже бюрократична держава. Судячи з усього, всі процеси завершаться приблизно за рік.
Чи планую я, дотримуючись нового тренду, йти у владу? Скажу однозначно: «Не дочекаєтеся!» По-перше, мене не запрошували через мій російський паспорт. У жодну партію не кликали, що, до речі, приємно. Крім того, вважаю, існує певний набір компетенцій, які дозволяють стати успішним політиком. Я ж таких компетенцій не маю. Політика – мистецтво правильно обманювати людей у правильній ситуації (в гарному розумінні). Люди завжди мріють поринути в якийсь інший, вигаданий світ. Я не вмію створювати таких світів.
«У теорії немає різниці між теорією і практикою. А на практиці – є». Це сказав не якийсь там великий мислитель чи вчений, а один з найкращих кетчерів в історії бейсболу – Йогі Берра. Прекрасна цитата, вважаю, варто її запам'ятати. Багато людей у бізнесі вибудовують теорії, сподіваючись, що ті самі якось мають потім втілитися в життя і почати працювати. Але самі лише теорії не працюють.
Я завжди говорив (хоча це звучить дещо безжально): людина може висунути хоч сто ідей, але якщо ви не можете довести ці ідеї до реалізації, то, вибачте, вам нічого не допоможе.
Я дуже не люблю брехні в бізнесі. Я завжди кажу своїм людям: «Якщо ви чогось не знаєте – не соромтеся зізнатися в цьому. Набагато краще визнати, що ти чогось не знаєш, ніж збрехати і потім викручуватися». Загалом, у бізнесі не варто брехати. У житті, звісно, ситуація набагато тонша.
Незамінних людей у бізнесі немає. Я довго працював в Carlsberg і все думав: «Ось я піду, а що вони робитимуть без мене?» Пішов. Компанія розвивається і розвиватиметься далі. Тож незамінних у бізнесі немає. Усе залежить від того, яких ти людей до себе привів і яку систему разом з ними побудував.
Скорочуйте бюрократію. Вона має бути розумною. Без бюрократії жоден бізнес, великий чи маленький, не може нормально існувати. Він просто розориться. Однак бюрократія не повинна бути тим спрутом, який задушить бізнес.
Моє улюблене гасло, яке я часто повторюю своїм співробітникам: «Execute or be executed». Якщо ти не розумієш, що таке execution, тобі не місце в бізнесі. У компанії має бути декілька мислителів. Решта мусять доводити почате до кінця.
Не можна вважати себе гарним менеджером, поки не попрацюєш у FMCG, сервісній компанії і секторі В2В.
Завжди важливо бути трішки кращим за конкурентів, щоб заробляти значно більше. Коли ти біжиш від тигра, не обов'язково бігти швидше за самого тигра. Важливо бути швидшим від того, хто разом з тобою тікає від хижака. Так само і в бізнесі.
Ті, хто каже, що в них у компанії демократія, брешуть. Неможливо ухвалювати рішення в бізнесі більшістю голосів. Корпорація за визначенням не може бути демократичним інститутом. Що таке демократія? Це коли більшість вирішує, що мають робити всі. Ви можете це собі уявити в успішному бізнесі?
Я не авторитарний керівник. Бути керівником – означає завжди грати якусь роль. Іноді ти мусиш бути авторитарним, а іноді білим і пухнастим.
Існує три основних ролі CEO компанії. Це арбітр, комунікатор і месенджер. Арбітр завжди має встановлювати істину. Комунікатор – правильно пояснити виконавцям, що робити для досягнення цілей компанії (це називається каскадувати цілі). Месенджер – давати стейкхолдерам компанії (аналітикам, раді директорів, акціонерам) інформацію про неї. Для цього СЕО повинен мати кредит довіри.
Розповідайте історії і створюйте корпоративні легенди. Величезний двигун бізнесу – створювати цікаві історії та легенди. У «Київстар» таких легенд дуже багато. Це так важливо – мати гарні історії, які зігрівають душу.
Коли тебе люблять, тебе купують не один раз – тебе купують завжди. І це завдання номер один для бізнесу: завоювати й утримати любов клієнтів.
Не раз виникало бажання почати власну справу. Та я себе стримував. Чому? Бо вважаю, що тут важливо мати конкретну конкурентну перевагу. Її я поки що для себе не знайшов.
«Лідерство – це мистецтво робити так, щоб інші робили те, що вам потрібно, бо вони хочуть це зробити». Мені дуже подобається ця цитата Дуайта Ейзенхауера. Звучить трохи цинічно, однак життєво. Уміти мотивувати – надзвичайно важливо.
Стосовно того, що я думаю про долю України на наступні 5 років, відповім коротко: «Людина, яка може серйозно розмірковувати про те, що буде через п'ять років у нашій країні, нагадує людину, котра стверджує, що може передбачати курс валют на роки вперед. Якщо хтось говорить вам щось подібне, розвертайтеся і йдіть геть, це справжній шарлатан».
Європейська Бізнес Асоціація висловлює подяку компанії «Київстар» за допомогу в організації цієї бесіди.