RU  UK  EN
Статьи  >  Насолодись  >  Психоделізм старої мультиплікації vs кліповість нової

Психоделізм старої мультиплікації vs кліповість нової

На фестивалі в Токіо, 25 травня 2003 року, найкращим мультфільмом усіх часів і народів проголосили роботу Юрія Норштейна «Їжачок у тумані». Та якщо для 140 кінокритиків, які обрали картину, вона ясна й зрозуміла, то для дитини найчастіше це завдання не під силу. Перегляд і усвідомлення – речі не тотожні. До багатьох фільмів ми «приходимо» із затримкою в кілька років. Так і до шедеврів мультиплікації варто повертатися, будучи вже підготовленими.

Досить складну для дитячого сприйняття стрічку Норштейна створювали практично вручну – їжачок, який то з'являвся, то зникав, був зроблений за принципом театру тіней. Перед об'єктивом камери викладали шари скла, і анімовані герої переміщалися по дзеркальній поверхні. Ефект туману отримували за допомогою звичайної друкарської кальки. Пізніше описана традиція не раз переглядалася, трансформуючись у нові досягнення світової мультіндустрії. Так, японський художник Хаяо Міядзакі зізнався, що вважає російського мультиплікатора Норштейна своїм учителем, а принципи радянської школи лягли в основу аніме. У 2009 році американці випустили пародію на мультфільм «Їжачок у тумані», повторивши сцени з істотою, яка загубилася в тумані, у серіалі «Гріффіни». Втім, хто і як би не намагався перейняти напрацьовані анімаційні прийоми – домогтися потрібної глибини психологізму виходило далеко не у всіх.

Однак є й винятки. Безумовним лідером серед творців психоделічних мультфільмів можна назвати «Арменфільм» (зараз – «Armenia Studios»). Варто лише згадати «У синьому морі, у білій піні» (1984) та варіації на тему золотої рибки – «Ух ти! Риба, що говорить!» (1983) і «Хто розповість небилицю» (1982). 

Те, що останній орієнтований на дорослого глядача, підтверджують багато фактів – поставивши стрічку на паузу, можна помітити, як на тлі інсталюється картина «Дівчинка на кулі» П. Пікассо.

«У синьому морі, у білій піні»


Однак, крім претензійного як для незміцнілої психіки відеоряду, творці мультиків нерідко підбирали і відверто «недитячий» музичний супровід. 

Володимир Тарасов, режисер фантастичного «Контакту» 1978 року, використав тему з кінофільму «Хрещений батько» – «Speak Softly Love» і композицію Джорджа Гершвіна «Oh, Lady Be Good».

«Контакт»


У ранг «мультів-важкоатлетів» також одностайно зараховують майже всі екранізації «Аліси в Країні чудес» Льюїса Керролла. Крім того, до цієї категорії належить «Таємниця третьої планети» Романа Качанова (екранізація повісті Кіра Буличова), «Пластилінова ворона» і «Падав торішній сніг» Олександра Татарського, «Скринька із секретом» за мотивами казки Володимира Одоєвського, «Дуже синя борода» Володимира Самсонова та багато інших. До речі, остання стрічка у 1981 році відхопила приз на Міжнародному кінофестивалі в Більбао (Іспанія) і у відкритих джерелах була помічена як з припискою «мультфільми для малят», так і з міткою «мультиплікаційний фільм для дорослих».

Напрошується питання – для кого ж призначені мультики такого роду? Для дорослих, для дітей, для всіх? Чи добре це? Щоб зрозуміти, за яким принципом ми відбираємо і зберігаємо в пам'яті стрічки з дитинства, я провела спеціальне опитування серед респондентів від 20 до 40 років. Більшість із них з ностальгією згадують те, що показував їм телевізор у юні роки. У відповідях найчастіше звучать: «Домовичок Кузя», «Простоквашино», «Вінні-Пух», «Бременські музиканти», «Солом'яний бичок», «У деякому царстві», «Кошеня на ім'я Гав», «Капітан Врунгель», «Ну, постривай», «Малюк і Карлсон», «Летючий корабель», уже згадані «Їжачок у тумані» і «Пластилінова ворона», «Острів скарбів», «Падав торішній сніг», «Жив-був пес», «По дорозі з хмарами». Що в цих мультфільмах такого, чого не знайти в сучасній масовій індустрії? Спільна думка, якою діляться люди, котрі взяли участь в опитуванні, така: названі казки краще відображають реальне життя і змушують задуматися над своєю поведінкою, думками, прагненнями. А ще дають надію на те, що зло буде переможене, навіть якщо його колосальна перевага очевидна. При цьому сама «картинка» відсувається на другий план, дорослі частіше відфільтровують «меседж», розглядаючи мультик вже зі зрілої позиції. Саме тому у відповіді затесалися і наші «складні для сприйняття» мультфільми – у них всупереч дивній оболонці майже завжди закладена глибока ідея.

Продовжуємо опитування. Цього разу говоримо з дітьми від 8 до 11 років. Змінився часовий контекст – відрізняються й відповіді. Лідирують саги про богатирів, «Школа монстрів», «Шрек», «Angry Birds», «Мадагаскар», «Людина-Павук», американські версії радянських мультфільмів, а також пародії на знамениті казки, такі як «Колобок» і «Червона шапочка».

— Якщо обирати між радянською і американською «Пурпуровою квіточкою», що вам більше до душі? – запитую малечу.

— Звісно, американські! – наперебій відповідають діти. – Спецефекти! Сюжет! Там все так гарно!

Чіпляюся за слово «сюжет»:

— Друзі, «Алісу в Країні чудес» дивилися? – Я ж бо пам'ятаю про складні філософські перипетії цієї дитячої казки, де шлях розглядається як буття з його перешкодами, злетами і падіннями, а абсурдні на перший погляд ситуації відображають теорію ймовірностей, розширення Всесвіту, емпіричний аналіз, природний відбір.

— Ну так, – відповідає Ліза з нудьгою в голосі. – Дивилася. Це ж там, де дівчинка туди-сюди ходить? Мені більше подобаються «Andry Birds» – «Злі пташки» в перекладі.

Саме на понурості, чорному гуморі й трагічній кінцівці в теперішній мультіндустрії акцентувала нашу увагу і доктор психологічних наук Олена Смирнова. Дається взнаки також «кліповість» свідомості сучасних дітей: вони звикають до примітивних взаємин на екрані і переносять їх у своє життя...

Повертаючись до наших «мультфільмів для дорослих», можна сказати, що сьогодні вони ризикують взагалі випасти за межі сприйняття дитини, так і лишившись незрозумілими... Насправді ж навіть дитячі казки не такі вже й прості, адже вони були створені, щоб допомогти підготуватися до дорослого життя. Тому замітка для батьків: задумайтеся про те, який «плацдарм» на майбутнє ви формуєте своїм дітям, обираючи, що їм показати, або взагалі не переймаючись цим питанням. Та й самі не нехтуйте можливістю переглянути те, що в дитинстві ви так і не змогли зрозуміти, – ну а раптом...

Вам это будет интересно:
Спрингфілдська родина
«Чотири пальці – це круто, адже п'ять – лише у Бога!» Якщо ви одразу зрозуміли, про що мова, то у нас спільне свято – найзнаменитіша телевізійна сімейка, легендарні Сімпсони в грудні відзначають річницю в ефірі. 31 рік тому на американському каналі FOX з’явився перший епізод культового серіалу.
Кіно по-нігерійськи
Більшості людей Нігерія відома як країна з величезними запасами нафти і перманентними економічними і політичними проблемами. При цьому мало хто за межами Африки знає про потужну кіноіндустрію в цій державі, розмах і оборот якої вражають. Ми з головою пішли в цю тему і спробували зрозуміти, що таке «Ноллівуд»?
На екскурсію – до кінотеатру!
Подорожі світом дедалі більше манять нас, і як прикро буває, коли на шляху до їхньої реалізації виникають всілякі перешкоди. OUTLOOK пропонує вам не зневірюватись, якщо вирушити у мандри не випадає. Краще надихніться фільмами, де самі міста грають не менше, ніж актори. Ми розповімо про п'ять кінокартин, які, маючи беззаперечну художню вартість, ще й слугують непоганими гідами.
Знай наших: Анатолій Кокуш
Кіно – либонь, найбільш «технічний» вид мистецтва, котрий придумало людство. Скільки б таланту, фантазії і енергії не було у творців будь-якого фільму, практично всі стадії виробництва так чи інакше спираються на техніку, без якої ідеї так і залишаться всього лиш ідеями.
Таємниці Пабло Пікассо будуть розкриті
Почавши цю весну з низки гучних прем'єр, ВОЛЯ продовжує дивувати своїх абонентів. Цього разу компанія-провайдер представила своїм абонентам прем’єру другого сезону серіалу «Геній» від каналу National Geographic.
ЕКСКЛЮЗИВНЕ ІНТЕРВ’Ю з режисером Дороном Пазом
OUTLOOK вдалося поспілкуватися з ізраїльським режисером Дороном Пазом, котрий представив у Києві свою нову роботу «Єрусалим». Про спосіб пошуку натхнення через заголовки в журнальних статтях, перспективу кінематографу загалом і про причини вельми стриманого ставлення до критиків читайте далі у матеріалі!
Шведський відлюдник Інгмар Бергман
14 липня 1918 року у шведському місті Упсала народився чоловік, який зняв понад 50 картин і поставив кількадесят вистав, що підняли планку у мистецтві на недосяжний рівень. Навіть сьогодні, переглядаючи шедеври Бергмана, створені ще півстоліття тому, розумієш, що вони нічого не втратили з часом – скоріше навпаки.
Посол Іспанії представив в Києві картину "Королева Іспанії"
Надзвичайний і Повноважний Посол Іспанії в Україні Херардо Бугайо Оттоне презентував в одному зі столичних кінотеатрів картину "Королева Іспанії" режисера Фернандо Труеба. Серед гостей прем'єри були Надзвичайний і Повноважний Посол Мексики, Тимчасовий повірений у справах Куби, представники кіноіндустрії, громадськість, ЗМІ.
У Києві стартував Тиждень Іспанського кіно
30 березня за підтримки посольства Іспанії в Україні в Культурному центрі Кінотеатр «Київ» відкрився XV Тиждень іспанського кіно. Офіційне відкриття кінематографічного калейдоскопа відвідали дипломати Посольства Іспанії в Україні, представники української кіноіндустрії, громадськість, ЗМІ.
В Україні пройде тиждень іспанського кіно
Спогади і таємниці минулого, заборонене кохання і зрада, докази справжньої дружби, калейдоскоп ексцентричних пригод - СінеФієста повертається в Україну. 30 березня за підтримки посольства Іспанії в Україні в Культурному центрі «Кінотеатр «Київ» відбудеться відкриття XV Тижня іспанського кіно.
Знай наших: Ліза Холоденко
Сьогодні ми продовжуємо серію матеріалів, об'єднаних загальним концептом «знай наших». На черзі розповідь про режисера нашумілої американської TV-драми «Олівія Кіттерідж» – Лізу Холоденко.
Історія створення фільма "Нескінченна історія!
Фантастична повість про хлопчика Бастіана, який викрав книгу з амулетом на обкладинці, і пригоди хороброго Атрейу – «Нескінченна історія» по праву вважається культовою. Ця кінокласика знята 1984 року, до комп’ютерної графіки, до віртуальних студій, до намальованих на екрані чудес. І мало хто знає, що являв собою зворотний бік цієї стрічки.
"Кіно з вокзалу": зародження кінематографа
Кожен рік у світі випускається більше 4 тисяч фільмів. В Індії щодня виходить навіть кілька стрічок місцевого виробництва. Втім, відлік потрібно починати з 13 лютого 1895 року - саме тоді , брати Люм'єр запатентували кінопроектор, а вже через рык глядачі вперше побачили відоме «Прибуття поїзда» режисерів.
regia di Federico Fellini
В генії те прекрасно, що він схожий на всіх, а на нього - ніхто... Сьогодні виповнюється рівно 95 років від дня народження Федеріко Фелліні. І, спеціально до цієї дати, OUTLOOK підготував добірку відгуків інших, не менш відомих кінематографістів, про роботи цього видатного режисера!
Говорить і показує BBC
Дуже часто ЗМІ сприймаються як зброя політиків та олігархів. Люди звикли нікому не довіряти. Проте одна компанія за неповні 100 років діяльності підняла свій авторитет доволі високо. Ми говоримо, звичайно ж, про BBC...
Посол Аргентини в Україні відкрила в Києві Дні аргентинської культури
За участю Посольства Аргентини в Україні в кінотеатрі «Київ», у столиці стартували Дні аргентинської культури.
«Тепер ти вільний, маса»
Сьогодні, 2 грудня, в усьому світі відзначається Міжнародний день боротьби за скасування рабства. На честь цієї дати журналіст OUTLOOK Олександра Комісарова підготувала добірку фільмів, в яких піднімається тема несправедливості та експлуатації людини людиною.
Міжнародний день анімації: короткий метр від OUTLOOK
Сьогодні Міжнародний день анімації, і дату цю вибрано недарма, оскільки саме 28 жовтня 1892 року паризький художник і винахідник Еміль Рейно вразив глядачів своїм оптичним театром. З цієї нагоди OUTLOOK підготував добірку з приголомшливих короткометражних мультфільмів останніх років, які обов'язково піднімуть настрій і змусять задуматися.
«ЗА ГОДИНУ ДО» зйомок фільму
OUTLOOK продовжує серію матеріалів «За годину до» і, спеціально для Вас, ми потрапили до незвичайної квартири на бульварі Дружби Народів. Саме вона стала знімальним майданчиком фільму «Вісім», режисера Олександра Шапіро. Ми прожили 60 хвилин пліч-о-пліч з постановником, до моменту, коли він голосно промовив «ACTION» і закрив за собою вхідні двері.
Хрещене кіно
За більш ніж столітню історію кінематографа час від часу з’являлися і, сподіваємося, будуть з’являтися епохальні фільми. Такі, що стають не просто культовими, а основоположними. Сьогодні згадаємо про один з подібних шедеврів – «Хрещеного батька» великого Френсіса Форда Копполи.
Закрыть
Outlook facebook page