Fashion-експансія: інтерв'ю з молодими українськими дизайнерами
Лєра Лещова (бренд Lera Leshchova)
• Дебютна колекція була представлена в рамках програми New Wave на Mercedes-Benz Kiev Fashion Days F/W 2012.
• У 16 років працювала з Михайлом Вороніним над створенням колекції суконь.
• На Паризькому тижні моди дизайнер у складі шоукейсу Mercedes-Benz Kiev Fashion Days презентувала колекцію в шоу-румі Fashion Scout Paris. Відзначена премією Vogue «Design It».
Яна Чаплигіна (бренд YANA CHAPLYGINA)
• Випустила 4 колекції. Перша, Dark Flower, була представлена на малому подіумі F/W 2012, lookbook і fashion film для неї були зняті в Лондоні.
• У 2013 році виграла конкурс за розробку дизайну для Ugg Australia.
• Учасниця конкурсів молодих дизайнерів Bazaar Fashion Forward, Mango Fashion Forward.
— Які підводні камені чекають на молодих дизайнерів, якщо вони наважуються спробувати просувати себе і свій продукт за кордоном?
Яна: Перше, до чого ви повинні бути готові, – це до постійної праці та конкуренції. За кордоном велика кількість молодих талановитих дизайнерів мають ґрунтовний фундамент знань і досвіду, який вони почерпнули за час практики у визнаних майстрів в індустрії моди. Та це в жодному разі не означає, що ми неконкурентоспроможні. Найголовніше – завзятість, робота, рух вперед без зупинок і, звичайно, пошук та відданість своєму стилю.
Для того, щоб показати колекцію за кордоном, молодому дизайнеру можна почати з фешн-платформи Fashion Scout. Так колись стартували відомі бренди David Koma, Felder Felder. Ця можливість відкрита і для українських творців моди. Заявку на участь можна подати через Mercedes-Benz Kiev Fashion Days або ж самому, безпосередньо у Fashion Scout London чи Fashion Scout Paris. При цьому потрібно мати певну фінансову базу або спонсорську підтримку, оскільки все це дуже затратно, і враховувати, що проводитиметься відбір компетентною комісією.
Існує безліч конкурсів для молодих дизайнерів, головне – цікавитися і шукати. Також можна просувати свій бренд за кордоном, беручи участь у виставках, які проходять кілька разів на рік і спрямовані на пошук баєрів та здійснення продажів.
Лєра: Світовий досвід показує, що можна вкласти 50 мільйонів у розкручування і прогоріти, а можна з нуля, при мінімальному капіталі, створити бренд з мільярдним оборотом. Якщо ви вирішили зробити популярною свою марку, та ще й вийти з нею на іноземні ринки, то передусім варто показувати колекції із сезону в сезон, регулярно брати участь у виставках, трейд-шоу і, головне, – не зраджувати власному почерку, який і є запорукою ліквідності вашого бізнесу. Існує негласне правило: перш ніж почати співпрацювати з дизайнером, баєри придивляються до стабільності його роботи протягом трьох-п'яти сезонів. Витрати на виставки та покази за кордоном незрівнянно більші, ніж в Україні, тому практично ніхто з моїх молодих колег, на жаль, не може оплатити і витримати сезонність. До того ж собівартість одягу в нашій країні надто висока. Як результат, щоб запропонувати баєрам адекватні їхнім бізнес-реаліям ціни, дизайнеру нерідко доводиться залишатися без прибутку.
— Якщо порівняти організацію показу в Україні і за її межами, де складніше провести все на належному рівні, більш затратно як у моральному, так і в матеріальному плані?
Лєра: Вартість проведення показу за кордоном і у нас просто непорівнянна. Як ви розумієте, у першому випадку вона набагато вища. Політична нестабільність в Україні, безумовно, негативно позначилася на вітчизняному fashion-бізнесі. Щодо морального аспекту, то, наприклад, у Парижі та Лондоні, де в мене відбувся показ, я практично скрізь зустрічала живий, непідробний інтерес людей до нашої країни і до українських дизайнерів, які, незважаючи на всю складність ситуації, не опускають рук і продовжують творити. У Парижі навіть був організований прийом під патронатом Vogue USA і конгломерату LVMH на підтримку наших дизайнерів, який відвідала найвпливовіша жінка у світі моди – Анна Вінтур, а також редакції американського та британського Vogue у повному складі, i-D, Vogue Brazil, WWD, Vogue.co.uk, баєри NET-A-PORTER.COM, colette Paris, Kabuki і навіть Патрік Демаршельє.
Яна: За кордоном організація показів, звісно, на вищому рівні, там все чітко і продумано, але ми теж поступово просуваємося в цьому напрямку. Проведення показу – як правило, дуже витратний захід, і будь-який дизайнер повинен бути до цього готовим. З морального боку, це завжди переживання і стрес. Це природно. Коли я брала участь у Kiev Fashion Scout, мені дуже сильно допомагали засновник Vauxhall Fashion Scout Мартін Робертс і професор London College of Fashion Тоні Гленвілл. Мартін постійно запитував, чи успішно пройшла примірка перед показом, чи встигаємо ми з make up, і навіть складав у ряд взуття для моделей. А Тоні підтримував мене психологічно на бекстейджі прямо перед моїм показом Volcano.
— Лілія Пустовіт у своєму інтерв'ю якось розповідала, що на самому початку її рятував тільки голий ентузіазм і безліч спроб: «Позичаєш гроші, пакуєш у дві валізи свою колекцію і їздиш з нею на всі можливі конкурси молодих дизайнерів». Чи змінилася ситуація зараз і чи з'явилися якісь нові перспективи для тих, хто тільки стартує у фешн-сфері?
Яна: Так, голий ентузіазм – це чиста правда. Спочатку ти нічого не заробляєш, просто вкладаєш гроші. Перші продажі стають індикатором того, що все не даремно, треба рухатися вперед, вчитися на своїх помилках і аналізувати.
Участь у конкурсах – шанс потрапити на місяць практики до дизайнера зі світовим іменем. Це дасть можливість побачити, як працюють професіонали, зрозуміти загальну систему управління будинком моди або навіть виграти призовий фонд для початкового розвитку своєї марки. Такі конкурси є і за кордоном, і в Україні.
Лєра: Не можу не погодитися з Пустовіт. На етапі становлення все тримається тільки на вірі у свою справу і працездатності. Напевно, так буде завжди. Техніка та визнання – справа наживна, однак дуже копітка і затратна за часом. Успіх у нашій сфері також багато в чому залежить від коштів, вкладених в ім'я, проте це не гарантує окупність інвестицій. Кожен відомий бренд являє собою коктейль з дизайнерського таланту, твого унікального стилю, роботи цілої команди професіоналів у швейній індустрії, сфері маркетингу та піару. Особиста привабливість, комунікабельність, везіння – теж мають значення.