Дьордь Оравець. Інтерв'ю з угорським піаністом, чиї руки підносяться над клавішами
Ви граєте з раннього дитинства. Як вийшло, що в досить юному віці ви стали сприймати своє життя через призму музики?
Я був дуже різнобічною і розвиненою дитиною. І дуже рано стало зрозуміло, що я буду займатися творчістю. У віці восьми років я закохався в музичний інструмент - піаніно. Це і визначило незабаром "сюжет" мого життя.
Ви виконуєте музику Баха, Брамса, Шумана, Прокоф'єва, Бартока та Гершвіна, але особливе місце в репертуарі займають твори співвітчизника Ференца Ліста, на концерт, присвячений Дню народженню якого ви прибули до Києва. Ваше життя в принципі щільно пов'язане з цією особистістю: навчання в Консерваторії його імені, отримання стипендії Фонду Дьєрдя Ціффра - знаменитого піаніста, який свого часу прославився саме найяскравішими інтерпретаціями творів Ліста, перемога на міжнародному конкурсі імені Ліста в Будапешті, та й зовнішню схожість неможливо заперечувати. Ви вважаєте це результатом впливу творчості великого маестро на вас або відчуваєте більш глибокий зв'язок?
Це випадковий і щасливий збіг. Але дійсно, ключовим моментом мого життя є вступ до консерваторії. Це був складний період в житті, але коли я «знайшов» для себе Ференца Ліста і його Сонату сі-мінор, я знайшов свою першу любов, яка триває донині. Для мене настільки важливо було зіграти її, що саме цей твір змусив до правильної постановки рук і потрібної роботи пальців, це був мій твір. Саме той момент я вважаю ключовим коли ми знайшли один одного. Шляху назад не було.
Наскільки нам відомо, ви їздили до Риму, грали на відреставрованому роялі, виготовленому колись спеціально для маестро Ліста. Що відчуває людина, торкаючись клавіш, до яких колись торкався один з геніїв музики?
Тоді я думав, що це буде традиційний концерт, я приїду, як зазвичай напередодні і виступлю. На щастя, фахівець, який знаходився там, попередив мене, щоб я прилетів хоча б за п'ять днів до концерту, оскільки механіка цього інструменту разюче відрізняється від традиційного, і дійсно потрібно було звикнути. Але після деякої практики взаємодіяти з ним було чудово.
За допомогою творчості ви реалізуєте і соціальні проекти. Ви є засновником Фонду «Симфонія» - програми, яка сповідує принципи музичної освіти для соціальної інтеграції дітей, що живуть в умовах бідності. Ідея навчання Symphony родом з Венесуели і полягає в тому, що музика є засобом створення можливостей і прориву. Що надихнуло вас впровадити її на території Угорщини?
Цей проект працює по сублімованій програмі, заснованій на двох підходах до музичної освіти. Перший - Метод Золтана Кодая, розроблений в Угорщині в середині XX століття. Друга - венесуельська система El Sistema, розроблена Хосе Антоніо Абреу. Ми проаналізували обидва напрямки, визначили їх відмінність, відфільтрували і заснували свою власну методику, яка добре асимілюється в традиційну школу і класичну систему навчання музиці. Я із задоволенням назвав би її Системою Кодай 2.0, але, щоб уникнути юридичних суперечок, ми вирішили зберегти назву Симфонія. Сенс програми, можна порівняти з уроком фізичної культури в загальноосвітніх установах, на якому займаються не тільки талановиті діти-спортсмени, які мають гарну фізичну підготовку, а й ті, у кого не зовсім виходить або ті, хто мають протипоказання за станом здоров'я. Так що, зовсім не обов'язкові хороші музичні здібності у дитини, щоб стати учасником нашої програми. І оскільки зараз вже науково доведений факт, що заняття музикою мають позитивний вплив на людський організм в цілому, ми тримаємося за кожного учня, щоб він залишався в цій системі, навіть якщо у нього немає видатних талантів.
Скажіть, про яку кількість учасників цієї програми ми говоримо? Скільки дітей пройшло повний курс навчання?
Кількість учасників, інтегрованих в програму, коли вона починалася в 2009-2010 роках, становила 300-400 діток. В цьому році вже бере участь 16 шкіл, а загальна кількість дітей досягає 1400. На даний момент, створена організаційна система для подальшого нарощування кількості навчальних закладів-учасників. Тому що завдяки результатам попередніх років і концертам, проведеним разом з нашими вихованцями, школи самі приходять до нас, виявляючи своє бажання приєднатися до програми.
Чи є серед Ваших учнів ті, кого ви вважаєте неординарними особистостями і кому пророкуєте велике майбутнє?
Є дуже багато дітлахів, які мене вражають і дивують, але я б не хотів поки називати імен, всьому свій час. Напевно, кожен педагог дуже добре знає, що навіть маючи найкращі методички та підручники найкраще навчатися можна лише коли передаєш досвід - безпосередньо від вчителя до учня. Зараз я можу давати уроки одночасно п`яти початківцям музикантам, при цьому, кожному приділяючи рівну кількість уваги.
OUTLOOK часто пише про культуру і, звичайно, ми вважаємо за краще дізнаватися експертну думку фахівців, занурених у певну сферу. Назвіть імена музикантів на кого ви б рекомендували звернути увагу?
Для мене може бути тільки одна відповідь, це - мій учитель Золтан Кочіш. І, звичайно, неможливо переоцінити значущість особи Кодая Золтана і його методики.
Це вже не перший ваш візит в Україну, чи знайомі ви з творчістю українських музикантів, чи зустрічали цікавих для себе виконавців?
Я приїжджав у 2011 і в 2016 році, я працював з різними оркестрами, музикантами але щоразу - чудовими. Я завжди наголошую майстерність українських колег. Не буду виділяти нікого окремо, але що мене особливо підкорює, що всі з півслова, з напівноти розуміють музику Ліста. Допускаю, що це обумовлено близькістю наших народів.
В рамках вашого візиту пройде майстер-клас в Національній музичній академії імені Чайковського? Чим будете дивувати? Весь майстер-клас побудований на творах Ліста і певного відігравання техніки або ви вчите імпровізувати на теми, пов'язані з його музикою?
Я не готую сюрпризів для студентів, я чекаю сюрпризів від них, бо не я даю завдання, вони самі готують репертуар з творів Ференца Ліста. Я буду слухати і ділитися своїм досвідом і думкою, і, безумовно, кожен студент повинен буде знайти свій стиль. Якщо хтось захоче застосувати щось з мого досвіду, я буду тільки радий. Ви знаєте, у мене часто буває, що слухаючи іншого виконавця, я відбираю такі варіації, які мені дуже подобаються, і надалі їх включаю до свого репертуару.
Людина, що віддає скільки енергії як ви, повинна іноді відпочивати і відновлюватися. Де ви черпаєте натхнення? Що є вашим стимулом?
Футбол. При чому власна участь у ньому. Поки фізично можу - обираю цей вид спорту. Вчора в обід я прилетів з Бразилії і ввечері "зіграв" матч і тільки після цього пішов збиратися до вас. Це був серйозний чемпіонський турнір і дуже важливий для мене, оскільки в ньому блискуче виступив мій 14-річний син.
Ви згадали про свою сім'ю, комусь із дітей передаєте спадок?
Поки, ні. Моя дочка займається акробатикою і двічі чемпіонка світу в цьому спорті. Якщо все буде добре, то на початку січня у мене з'явиться ще одна дівчинка, але чи обере вона музичну стезю, поки рано говорити. Я не хочу на цьому наполягати. Безумовно, якщо дитину зацікавить музика і вона виявить інтерес, я підтримаю і допоможу, але не буду втручатися або змушувати.