Таксі по-нью-йоркському
Віковий бізнес
Якщо говорити глобально про таксі у Нью-Йорку, то це типова американська історія про те, як хаотична і не вельми витончена справа з роками перетворилася не тільки на прибуткову, але й досить престижну. Перші машини з водіями, які пропонували свої послуги з перевезення пасажира з пункту А до пункту Б з'явилися в місті на початку XX століття. У ті часи ніхто й не думав фарбувати авто в один колір – вулиці та дороги рясніли всіма барвами веселки, а перевозити людей міг кожен охочий. Серед водіїв було повно кримінальних персонажів, що грабують пасажирів і використовують «роботу» як прикриття. Компаній і сервісів з надання послуг було безліч, і ось 1907 року господар однієї з них Якоб Хьортц вичитав у якомусь модному журналі, що жовтий є найпомітнішим кольором для людського сприйняття. Щоби підняти прибуток, він не тільки перефарбував свої машини, але й перейменував контору, назвавши її Yellow Cab Company.
Чи то річ у кольорі, а чи зірки так зійшлися, але Хьортц справді розбагатів, а його приклад стали наслідувати й інші ділки і таксисти, тому вже в 1930-х-1940-х автівки іншого кольору здавалися білими воронами. Міська влада звернула на це увагу і 1967 року видала указ: усі перевізники, котрі працюють у центрі, зобов'язані перефарбувати свої машини в жовтий, адже Нью-Йорк має бути стильним, а дороги – впорядкованими. Так муніципалітет залізними клешнями взявся за, здавалося б, найбільш непідконтрольний бізнес, зробивши з нього зразковий.Фото urlaubstracker.de
Таксі на мільйон
«Жовтий» – це не тільки яскравість і порядок, а ще й ексклюзивне право перевозити людей і підбирати тих, хто «голосує», з бордюру на Мангеттені. Нині цей колір машини означає ліцензію, яка підкріплюється ще й спеціальним медальйоном на капоті або склі. На сьогодні міська влада видала перевізникам близько 13 тисяч медальйонів. Решта водіїв – або нелегали, з якими активно бореться поліція, або сервіси, яким дозволено приїздити лише за викликом чи підбирати людей тільки на околицях.
Читайте також: Оце так сервіс! Японське таксі
Щоб увійти в число обраних і стати господарем медальйона, який можна не тільки використовувати самому, але й здавати в оренду чи перепродувати, в наші дні треба викласти близько мільйона доларів. Цю інвестицію у США розглядають нарівні з вкладанням грошей у цінні папери, адже ліцензії дорожчають з кожним днем – місто їх більше не видає, оскільки таксі вистачає, а отже, справа вигідна. Примітним є той факт, що якихось 30-40 років тому ці медальйони коштували всього 200-500 доларів, і люди, які вклали в них гроші з думками «на чорний день, коли що – піду таксувати», несподівано стали мільйонерами.Фото gallery.world
Саме тому 85% таксистів – наймані працівники, які мріють накопичити на власний медальйон. Але щоб і просто керувати, доведеться докласти чимало зусиль: водій мусить скласти два серйозних іспити – на знання міста та англійської мови. Дати хабара чи якось уникнути їх неможливо, адже і муніципалітет, і самі роботодавці (власники ліцензій), суворо перевіряють і контролюють своїх співробітників. Найкращі з них працюють десятиліттями, їх неабияк шанують.
У салоні
Хоч машини всі й однакового кольору, та марки – різні. Влада Нью-Йорка склала список рекомендованих автомобілів для роботи в таксі. Їх усього 16, серед яких найбільш поширені «Тойоти», «Ніссани» і «Форди», однак трапляються й «Лексуси» з «Мерседесами». Муніципалітет просить власників машин і медальйонів переходити на «зелені» види, пом'якшуючи оподаткування, однак поки екологічно чистих «шашок» мало, не більше 10% від загального числа.
Що ж до водіїв, то всього 5 % з них – американці. Переважна частина – приїжджі, серед яких найбільше пакистанців, мексиканців, індусів і китайців. Що цікаво, у 90-их було засилля колишніх громадян Радянського Союзу, однак поступово вони перейшли на керівні посади, і тепер серед самих водіїв їх мало. Тож на вулицях Великого Яблука нині таксують представники 175 країн світу.Фото brandonremler.blogspot.com
Таксі у Нью-Йорку – це не розкіш, а радше навпаки – чи не найдемократичніший вид транспорту. Як показує статистика, майже всі поїздки досить короткі, а їхня вартість не перевищує 20-25 доларів. І якщо їхати втрьох або вчотирьох, то виходить приблизно, як і на метро. Це означає, що користуватися таксі дешевше, ніж утримувати власне авто – в місті дуже дорогі парковки, жителів стимулюють користуватися громадським транспортом.
У середньому за 8-годинну зміну машина заробляє 400-600 доларів, плюс високі чайові для водія, адже не залишити понад 20-25% від суми означає виставити себе скнарою. З огляду на те, що найчастіше авто експлуатують цілодобово, власники медальйонів заробляють на цьому бізнесі чималі гроші і щедро платять своєму персоналові. При цьому і клієнти задоволені – їх ніхто не обдурює, всі тарифи фіксовані, співвідношення «кілометри-сума» відображається на екрані в салоні в режимі реального часу, тому заломити ціну водії просто не можуть. Розплатитися, до речі, можна і готівкою, і карткою – всі таксі обладнано банкоматами.
Читайте також: Таксі по-венеційському: гондоли
Останніми роками в Нью-Йорку почали з'являтися альтернативні сервіси на кшталт «Uber» чи «Боро-таксі», які мають право забирати людей з вулиці лише на околицях. Утім, хай би скільки їх з'явилося, символом цього міста назавжди залишаться жовті автівки, які зустрічають вас в аеропорту і не пропадають з поля зору ані на мить. Вони – невід'ємна частина неймовірно хаотичного, але, на думку багатьох, і найпрекраснішого мегаполісу на Землі.Фото elevtrtrax.com
Цікаві факти:
Для боротьби з «лівими» медальйонами поліція фарбує власні машини в жовтий колір, чіпляє «шашки» і непомітно кружляє містом у пошуках нелегалів.
Кожне нью-йоркське таксі обладнано спеціальною кнопкою, натиснувши на яку, загоряються спеціальні лампочки, даючи зрозуміти, що у водія нештатна ситуація і йому потрібна допомога. Так само для безпеки між передніми і задніми сидіннями встановлено куленепробивне скло.
Буває, таксист, везучи пасажирів, курить. Американці знають, що робити цього не можна, тому, якщо водій димить, можна доїхати до свого місця призначення і не заплатити.
Усього в місті близько 50 тисяч таксистів, приблизно по три на один медальйон.
За рік жовті таксі перевозять щонайменше 250 мільйонів пасажирів.
Головне фото theholidayninja.com